mandag 6. september 2010

Acer negundo 'Flamingo', asklønn 'Flamingo'


Dette treet er utrolig dekorativt. Mitt eksemplar er 9-10 år og kommer trofast år etter år. Det tar tid før bladene spretter om våren, så man kan jo begynne å lure på om treet har avgått ved døden i løet av vinteren. Når bladene først viser seg, ser de nesten forkrøplet ut. Men så slår de ut i all sin prakt :) Ny tilvekst har vakre rosa variegerte blader. Når treet begynner å dra på årene kan det rosa forsvinne, men hos meg er det fremdeles til stede.


Det er enkelt å beskjære treet, man kan forme det som man ønsker. Mitt lener seg ut over plassen med lavendelbedet og bidrar til de ekstra lune og beskyttete forholdene der.


Acer negundo 'Flamingo'
ASKLØNN, FLAMINGO
Vakre flikete blader i grønt, hvitt og rosa
3-6 m
Bladene blir finest i sol
Hurtigvoksende
Veldrenert jord, gjerne sandholdig
Nøysomt tre, tåler både tørke og fuktig jod
God i skråninger f.eks
H3-4

27 kommentarer:

Hege sa...

Utrolig vakkert tre! Slikt ett skulle jeg gjerne hatt dersom jeg hadde en litt større tomt...

Trine sa...

Nydelig :-) Kjøpte et slikt lite tre i fjor, men det gjør ikke så veldig mye utav seg ennå. Tålmodighet er en dyd sies det ;-)

Laila -Karin sa...

Flott var det men jeg har nok ikke
plass til trær.
Har ikke fått deg opp på listen min på en stund, men idag var du plutselig her.Ser det er myeflott hos deg jeg har godt glipp av.
Ha en fin kveld
Klem

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

It's very special tree,I like playfull color.

Bente sa...

Så utrolig vakkert tre!
Det likner veldig på et tre jeg har sett på gartneriet vårt, her, men treet jeg så der, tror jeg har en herdighet på 7 eller 8. Men jeg tror det var en lønn, treet jeg drømmer om, også.
Tror jeg må ta meg en tur på gartneriet, og sjekke navnet på mitt "drømmetre" og om herdigheten virkelig er 7 eller 8. Det var veldig likt ditt tre.

Her har vi hatt en nydelig varm dag i dag.

Ønsker deg en fin høstdag.

Klem fra Bente

Mia sa...

Så flott! Efter rundtur hos dig tror jag faktisk att buskar och träd står på önskelistan till nästa år, denna här var ju sensationell :)

krepsemor sa...

Åhhhh, så nydelig treet ditt er da! For noen vakre blad, med det rosa varigerte mønsteret! H3, sa du? Da går det jo her også, og flott at det vokser hurtig! Nå ble jeg helt satt ut....

Stein sa...

Vakkert tre! Det tror jeg at jeg må skrive ned på ønskelisten min som bare vokser og vokser..! Takk for enda et fint tips Ninni!
Ha en fin dag.

Vigdis i Romerikshaven sa...

Takk for at du deler med oss av go'bitene dine, Ninni! Enda en lekker sak :D

Marit sa...

Dette treet er utrolig vakkert, ja! Jeg er så glad i det at jeg har tre stk. her ;) Det eneste minuset er at det kommer så sent i gang. Det viser seg ikke fra sin beste side før langt ut på sommeren. Men vakker er det :)

Gunilla sa...

Hej Ninni
Vilket fantastiskt fint träd.
Asklönn det måste ju vara någon korsning?
Otroligt fina blad och riktigt dekorativt, det skulle jag vilja ha i min trädgård, vilket blickfång.

Ha en fin fortsättning på veckan och Trevlig Helg

Kramen/Gunilla

Snäckskalsdalen. sa...

Åååh så vackert ditt träd är! Jag hade ett en gång men det fick svamp eller liknande och sen klarade det inte nästkommande vinter, kanske skulle jag försöka igen! Så vackert, så vackert!
Agneta kram

Linda sa...

Et virkelig flott lite tre. Det er fint med trær for de skaper litt struktur i hagen... jjeg burde tenkt mer på om og hvor jeg kunne hatt et par små trær...

Solveig sa...

Så spennende! Dette ser ut til å være noe for min hyttehage. Har problem med hjorten om våren, men kanskje han lar det være i fred siden det tar tid før bladene spretter...?
Tusen takk for tipset. Et spennende tre:o)
Ha en fin uke.
Klem fra Solveig

Margot sa...

Vilket fantastiskt vackert träd! Önskar att jag hade plats för ett i min trädgård!
Ha det gott!
Kram Margot

Anonym sa...

Super Webtip:
[url=http://www.singlesucht.com]kinder
[/url]

Next Webtip:
[url=http://www.kamagrapharma.com] i dont know but good[/url] www.kamagrapharma.com

ANETTESHUS.COM sa...

Sååå flott og dekorativt tre!!!

Men du; har du noen gode tips til meg?! (se gårsdagens innlegg) Du som er så flink hagedame;)

Klem klem
ANETTE:)

Lisbeth (countryliv) sa...

Det er et virkelig fint træ - som jeg forestiller mig også er meget dekorativt om vinteren - vi skal have flere træer i haverne så tak for inspirationen - jeg grubler stadig over hvor dette kan stå i min have:o)

M.E.V. foto sa...

For et vakkert tre:) Lønn er et av mine favorittrær, liker så godt fasongen på bladene. Har bare en Japansk Viftelønn, men den har til gjengjeld en utrolig vakker farge... Ha en fin søndag. Klem

Anonym sa...

I always inspired by you, your views and attitude, again, thanks for this nice post.

- Norman

Elins reiseblogg sa...

Takk for at du tok deg tid til å svare på spørmsålet mitt ang. Agastache 'Black Adder'. Jeg har nok funnet den i Norge, uten at jeg husker hvor. Jeg kom over den på høstsalget i fjor. Ettersom det har anisisopnavnet så lurer jeg på om den kan betegnes som en urt? Vurderte å flytte den til urtehagen nemlig :)

IngunnBW sa...

Bare hyggelig :) Så heldig du var som fant Black Adder!
Blomster og blader på Agastache kan brukes i te, samt i salater. De smaker anis og mynte og passer til både fisk og kjøtt. Så ja, den passer fint i urtehagen ditt :)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Ninni!
Är allt bra med dig? det var så länge sedan du hördes av här, så jag undrar lite:-)
Stor klem Hillevi.

Anne (Moseplassen) sa...

Hei, åssen er det med deg? Jeg savner hagedryppene dine :)

IngunnBW sa...

Takk søte dere! Så kom det da et nytt innlegg igjen :)

Lise Elgård Rasmussen sa...

Hr. Dalby har vist vej til din have og nu sidder jeg og bliver forelsket i denne skønne Acer. Mon Dieu, den er ligefrem glad for sandjord! Det er den slags, der gør det lettere at vente på vår...
Havehilsner fra det kolde Danmark