lørdag 14. februar 2009

Vinteren har festet grepet

Det er ingen tvil om at det er vinter. Kaldt, men vakkert når solen skinner og sneen blir pyntet med diamanter.

001

En morgen våknet vi til frostrøyk over Oslofjorden. Da er det ingen tvil - råkaldt!

004

Jeg er ganske så fasinert av dette arrangementet, og lurer på hvor langt ned snøen kan sige før den slipper taket. Bokstavelig talt :)

035 

På planterommet prikles det, og nye sorter såes. Oppdatert såliste. Jeg synes spirene mine er så stusselige og små i forhold til andres, og er bekrymret for utviklingen. Noen spirer har takket for seg etter prikling. Jeg er redd jorden har vært altfor våt når jeg har priklet. så spirene har råtnet for meg. Men de fleste har klart seg.  Nå lar jeg den våte jorden stå en stund før jeg prikler.

I går la jeg erteblomstfrø i vann, både fra Solfang og frø fra Lene.

029

I dag er det nøyaktig 2 uker igjen til mars :)  Selv om det er så kaldt at det ikke blir varmegrader i solen, klarer den allikevel å smelte noe snø. Se bare her på venstre side av fulgehuset, der varmer solen fra syd.

042

4 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Flotte og kalde vinterbilder, det er mye snø hos deg....

Mine spirer er også pjuskete og det er slett ikke alt som blir som det skulle. Men vi gir ikke opp og sår nye frø...

Ha en fin vinterhelg med såing av Erteblomster!

Ellen Walnum sa...

Vakre bilder:-) Jeg synes også snøen og vinteren er vakker, men når vinteren har festet grepet også i kroppen lengter jeg veldig mot mildere dager.

Her er jeg på andre omgang med en del frø......det ble for slengete. Og jeg prikler og prikler. Heldigvis overlever de fleste priklingen her:-)

Marit sa...

Nydelige bilder, ja! Jeg satt og så på akkurat det du nevner før i dag, det ser ut som små diamanter som blinker i snøen :-)
Det er et problem det at frøplanter råtner etter prikling. Noen ganger lar jeg de stå tett i tett i potta, uten å prikle de. Vet ikke hva som lønner seg, for hvis de dør etter prikling blir det ikke mange plantene alikevel...
Lykke til med priklingen videre!

Lene fra Lillehammer sa...

Jammen er du flink til å ta bilder Ninni, kjempeflott altså.
Når det gjelder Campanula Medium så stemmer jo det at du fikk frø av meg og jeg har selv sådd og har altfor mye av det gitt, tror tom at jeg har kastet en hel drøss........så du kan godt få noen spirer av meg også....hihihihi!
Ha en strålende søndagskveld så snakkes vi!