fredag 1. mai 2009

Kom mai du skjønne milde

Ikke bare er det mildt, i går var det rene sommeren ute. Det tegner til å bli samme flotte sommervær i dag også. Det har nærmest eksplodert i bedene, nye spirer overalt. Jeg kan ikke skilte med så mange blomster enda, men det begynner å bli liv i bedene. Noe av det vakreste jeg vet om våren er sneklokkenes og kuleprimulaens, Primula denticulata, forsiktige fremtreden i bedene. Jeg er så glad i akkurat disse rene, små hvite blomstene. En fin og stille overgang fra vinterens sne til sommerens fargeparkt.

001

002

Hvitveisen på nabotomten er et syn nå, bare se hva jeg kan nyte synet av ute fra kjøkkenvinduet mot nord :) Slik fortsetter det over ca 1 mål. Det er så koselig med lyngen i bakkant også.

011

012

10 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Utrolig lekre de kuleprimulaene. Nå eksploderer det virkelig rundt forbi. Jeg skal reise bort en uke og er spent på å se hvor langt alt har komme når jeg kommer hjem.

Mari Anne sa...

Og vips, et lite tillegg på min ønskeliste. Jeg har lilla, men nå ser jeg at hvit kuleprimula er en "kan ikke leve uten" plante.

orchis sa...

Våren der nord er fantastisk vakker. Misunner dere en smule :) Konstrastene blir så store i overgangen fra vinter til vår - og så til sommer. Husker fryden over de første spede spirene, og så den plutselige eksplosjonen av farger når liksom "alt" blomstrer. Håper dere får masse varme og vakre dager!
God helg til deg og dine!

Min Verden sa...

JA! er det ikke herlig. Så deilig. Jeg har sådd kuleprimula i år, men det blir nok ingen blomster før neste år. De er så trege på seg ;) I dag kan man kose seg ute, det er sikkert og visst. William Morris er vakker, vakker!

Marit sa...

Nydelige hvite kuleprimula du har! Hvitveisen er bare så nydelig på denne tiden. De skulle bare ha stått så mye lenger...

Elsa sa...

Flotte bilder av primula.
Vi har hatt en nydelig dag i dag, en utrolig flott start på mai.

M.E.V. foto sa...

Nydelig! Slike hvite Primulaer skal på plass i min hage også til neste år;)

lavendel mio sa...

Nydelige bilder av primula og snøklokker. Jeg har hvitveis rundt på tomten min, det er vår for meg når den blomstrer. Har endelig fått meg ei rot av den hvite kuleprimulaen, syns den er så fin:)
I formiddag pøsregnet det og blåste gammle trollkjerringer. Jeg var kjapp og hivet meg rundt og gjødslet bedda og plenene. Nå i ettermiddag skinner solen og det er herlig ute:))
Har laget meg et nytt bedd i dag, så det har vert flytting og deling av stauder.
Jeg bruker PhotoScape til mine bilder.
Et gratisprogram som eldstesønnen lastet ned for meg. Veldig enkelt å bruke. Gøy å leike med bilder:))
Ønsker deg en fortsatt nydelig helg:)

elle-melle sa...

Hvitveis i lange baner - uendelig vakkert og et hundre prosent VÅR!
Du har et vidunderlig syn fra kjøkkenvinduet ditt:)

Tonerose sa...

Nydelig vårhage du har Ninni!! Lekkert..!

Takk for herlige tips, det med timian var kjempelurt! Hvordan gjør du med den forresten - klipper du den ned? Jeg laget med urtebed i fjor, og plantet der en del timian - men har ikke klipt eller gjort noe.. Hva blir penest? Ser at den begynner å skyte på ny nå, men er jo fremdeles en del gammelt fra i fjor.. hm. :o)

Ja, tenkte egentlig å grave litt bed rundt paviljongen for å kunne plante i bakken (her er det jord under singelen, iallefall i to av hjørnene. Meget mulig jeg planter noe flerårig etterhvert, men i år tror jeg det bare blir erteblomster etc i første runde. Deilig med litt duft og, som du sier - blomstring hele sommeren!

Lurt med litt grupper med krukker, hm.. Men, planter du bare rett i nylonstrømpe og legger i grusen?? så lurt! :o) Du er smart du!! :o)

Håper du, og familien din, får en HERLIG helg!!