fredag 12. august 2011

Høsten 2011

Neste år er jeg sannsynligvis på plass i den nye leiligheten på denne tiden. Inntil videre nytes hagen til det fulle innimellom forberedelsene til hussalget. Mye å ordne! Jeg flytter fra 200 kvm til 70 kvm, det blir noen kvm å kaste, selge og gi bort. Huset skal få noen forbedringer, nå er det husvask og utvendig maling som står for tur. Flere rom er nyoppusset og trappen er blitt lys og pen. Ingen gammel furu igjen nå :). Her skal det bare være å flytte rett inn.

En billedkavalkade over hagen slik den er nå:



















36 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Å så lekker hagen din er, til og med nå på tampen av sesongen, etter mye regn. Det må være rart å skulle flytte fra den, men det kan være veldig morsomt med krukkehaging også:)

stallnilsen sa...

Nydelig hage har du, du kommer vell til og savne den, men håper de nye som flytter inn har like stor glede av den som du har hatt.
Ha en fin dag Lisbeth ;O)

Anne (Moseplassen) sa...

Nyyyydelig!
Så herlig hage du har skapt Ninni :)
Lykke til med salget og flytteprosessen. Jeg kan ikke huske at du har fortalt hvordan nyleiligheten er, om det er romslig balkong eller noe slikt?

Jeg kan kun gjette hvor mye styr dette blir,og hvor trist det må være å flytte fra noe så vakkert som hagen din, men håper at du finner deg godt til rette på nyplassen, og at det blir mer overskudd til å nyte når mindre av futten går på å vedlikeholde/vaske/rydde.

IngunnBW sa...

Takk takk :) Leiligheten er ikke bygget enda, men terrassen blir ca 30 kvm. Omtrent så stor som verandaen min. Det virker veldig stusselig når man er vant til å boltre seg i en hage, men jeg har allerede en liten plan :) Den følger i neste kapittel.

Trine sa...

Må være litt vemodig å flytte fra den flotte hagen og utsikten, men jeg håper du vil finne deg godt til rette i leilighet og med balkonghage.

Bluggi buggi blogg sa...

Kan ikke være lett å flytte fra en så flott hage. Virkelig flott :)
Lykke til med flytting og salg :)
Klem,
Trude :)

Frøken Solhat sa...

Åh Ninni....så skønt der er i din have lige nu......kan godt forstå hvis det bliver et stort, stort savn :0(

Men hvis jeg kender dig ret så bliver din nye terrasse en fantastisk lille oase med tiden - med de talenter du render rundt med så er det uundgåeligt. Jeg glæder mig til at følge med i dit fremtidige terrasse liv :0)

Kæmpe knus Dorthe

Stein sa...

Hei Ninni. Så hyggelig å lese et blogginlegg fra deg igjen! Du har en fantastisk vakker hage! Jeg håper virkelig huset blir solgt til noen som vet å verdsette hva du har lagt ned i den av omtanke, fantasi, kjærlighet og hardt arbeid - og at du selv kommer til å finne mye inspirasjon og glede ved å lage en ny og annerledes hage på balkongen. Krukking kan jo også være utfordrende og spennende! Ser frem til å lese om planen du er inne på her. En kolonihage eller lignende? :-D
Uansett- lykke til med salget og den nye leiligheten!

Wenche sa...

Hagen er like flott som alltid Ninni! De er heldige de som kjøper huset til neste år; kjempeflott hus med fantastisk hage og utsikt.

Og jeg er helt sikker på at terrassen din blir et herlig sted, gleder meg til å høre om planene.

God helg :-)

Landbohaven sa...

Jeg kom lige forbi din blog.
Gode billeder.
Hvor har du en smuk have og dejlig udsigt.
Tak for rundvisningen.

Marit sa...

Ja, det er en fantastisk hage du har opparbeidet. får håpe du får solgt til noen som setter pris på den og alt arbeidet du har nedlagt der. Lykke til med salget!

Jørn Møller Jensen sa...

Meget smukke og inspirerende billeder med megen poesi og gode ideer. Tak for det.

Lisbeth (countryliv) sa...

Kære Ninni. Det er en fantastisk skøn have du har skabt. Meget varieret og smukke detaljer. Jeg er så glad for at læse at du får en stor terrasse og jeg er også sikker på at det bliver en skøn oase, glæder mig til at høre forsættelsen:)

Lin sa...

Virkelig nydelig!

Anne (Moseplassen) sa...

30 km terrasse er jo litt det, jeg er sikker på at du får noe flott ut av det. Mye klatrere vil jeg tro :)

krepsemor sa...

Åhhh, så nydelig hage du har, så flotte bilder! Jeg kan bare forestille meg hvor mange arbeidstimer og planlegging du har lagt ned i denne praktfulle hagen! Det blir sikkert vemodig å skulle flytte fra dette, men som de andre sier, så håper jeg de nye eierene tar vare på hagen, så den fremstår like flott som dette! Og jeg er spent på hvilke planer du har for terrassen i den nye leiligheten din! Ønsker deg i alle fall lykke til!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

ÅÅÅÅ, skal du virkelig flytte fra denne haven. Får håpe de nye eierne vil forvalte den i din ånd, for du har lagt ned mange timers arbeide her.
Kan du fortelle meg om hva du synes om bruk av elvesingel. Jeg er sånn i tvil om jeg vil ha det eller ikke . Kikk på innlegget mitt, og si hva du synes!
Ha fine sommerdager fortsatt ;:OD)

IngunnBW sa...

Tusen takk skal dere ha; veldig koselig :)

Vilt og vakkert; jeg har mye rund elvesingel og også vanlig knust singel. Det eneste problemet jeg har erfart er at det er vanskelig å trille trillebår på den runde singelen, hjulet graver seg ned. Den knuste singelen pakker seg bedre sammen og gjør den enkel å trille på.
Når det gjelder løv og barnåler som blir liggende på toppen av steinen, opplever jeg ikke dette som et problem. Noen drag med plastrive eller bruk av løvblåser/løvsuger hindrer formulling av gammel løv.
Stein er et vakkert materiale som har den fordelen at den magasinerer varme noe jeg regner med at plantene er glad for :)

Bente sa...

FOR en nydelig hage! De får ikke mye jobb, de som skal overta denne! Kun vedlikehold.
Utrolig fint oppbygd!
Lykke til med ny leilighet!

Klem fra Bente

Anonym sa...

Takk for titten i en veldig flott hage:) Likte bruke av stein:)

November- symra sa...

WOW, Såå flott hage med sirlige stein og trearbeider. Stein og grønt er alltid jo alltid en vinner. Her er mye å lære...

Anonym sa...

For en vakker hage.
Det må være vemodig å flytte fra denne!
Regner med at de som kjøper huset setter pris på hagen og steller den deretter.
Lykke til med ny leilighet.
KLem:)

Gunilla sa...

Hej Ninni.

Nu är det längesedan jag tittade in hos dig i din fantastiskt fina trädgård.
Och så läser jag att du skall flytta och sälja ditt fina hus.
Men det är väl något som vuxit fram och beslutet är genomtänkt.
Trädgården är ju fantastisk och jag hoppas att de som köpt ditt hus verkligen tycker om trädgård och sköter om den.

Ser framemot nya inlägg från ditt nya hem.

Ha det gott
Kram/Gunilla

Claus Dalby sa...

Kæreste Ninni - det må være meget svært at forlade dette underskønne sted. Så helt igennem stemningsfuldt og personligt. På den anden side begynder der nu et nyt liv for dig, et liv hvor du får mere tid til dig selv og ikke konstant behøver at tænke på, hvordan du skal få passet haven. Ninni, du ved, at du altid er velkommen her. Blot sidde i en stol og nyde at se os andre arbejde.
Vi har aldrig mødt hinanden, men jeg fornemmer, at du er et meget, meget fint menneske, og selv om du nu snart ikke mere har så stor en have, håber jeg, at vi alligevel kan holde kontakten.

Knus og klem fra Claus

TANTE GRØN sa...

Kære Ninni,

sikke en pragtfuld have, du har skabt:o) Jeg er fuld af beundring over den måde, hvorpå du har formået at arbejde med niveauforskellene i dit haverum. Det er en vanskelig havedisciplin at få til at lykkes. Jeg bor selv i et meget kuperet område og ved hvor svært det er.

Ninni, når een dør lukker sig i, åbner der sig altid en ny op... og tit og ofte ikke bare en dør, men også ET PAR VINDUER:o) Jeg er SIKKER på, at du får Skandinaviens smukkeste altan, når du engang flytter i lejlighed. Jeg forestiller mig en hel jungleagtig frodighed med skønne slyngvækster, stauder, et- og toårige, roser etc etc i krukker allevegne oppe hos dig:o) Krukke-gardening kan være meget meget interessant og uhyre smukt:o) Håber du har Claus Dalbys bøger om krukkehaver? De er så inspirerende.

Jeg har en haveveninde som forlod en kæmpe kæmpe stor have og flyttede i lejlighed. Hun har den dejligste altan-have, du kan forestille dig:o) Der er mulighed for at skabe en hel masse atmosfære og stemningsbilleder på 30 kvadratmeter. Hun, haveveninden - var meget ked at at skulle forlade den store have, men nu NYDER hun det noget lettere altanhave-arbejde og folk stopper op når de går tur, for at beundre den smukke, frodige og grønne oase hun har skabt. Sådan vil det også gå for dig, søde Ninni:o)Glasset er ikke halvtomt. Det er HALVFULDT:o) Hvilken lykke, at du kan få så stor en altan.

Husk at se frem. Ikke tilbage. Du kan jo allerede nu begynde at planlægge din altanhave med at finde billige og smukke krukker i store mængder. Drømme om farver og former og pragtfulde sammensætninger. Sørg ikke over det som var, men glæd dig til det der skal komme, Ninni:o)Er der nogle haveplanter du er ekstra glad for, flytter de jo med dig hen til din krukkehave, ikke sandt??

Hvis du igen får overskud, tid og lyst til at blogge, vil jeg blive meget meget glad for at se fremtidige indlæg fra dit NYE blomster-Paradis og du skal vide, at jeg bliver SÅ glad hvergang jeg ser en kommentar fra dig hos Claus eller andre havebloggere. Du har en kæmpestor viden, som vi andre nyder godt af. Og så har du en enthusiasme og blomsterglæde som er så dejligt smittende og livsbekræftende. Vi kan slet ikke undvære dig, Ninni:o)

De kærligste hilsner og tanker fra TANTE GRØN

Snäckskalsdalen. sa...

Du har en fantastisk trädgård med fantastisk utsikt, men jag gissar att du kommer att få något lika vackert i fortsättningen också! Det hoppas jag i alla fall.
Agneta kram

Anonym sa...

Jeg tror jeg hadde skriket meg i søvn når jeg skulle dra fra noe så vakkert og skreket av glede over å kunne ta over en slik hage..
Lykke til, både du og den heldige..
J

josimo sa...

Du har det bare så LEKKERT !!
Kan tydelig se at det ligger 100 vis av koselige arbeidstimer bak.
Er huset solgt? var det Hurumlandet?

Ønsker deg en flott dag

IngunnBW sa...

Stor, varm takk for enda flere fantastisk koselige kommentarer. Jeg er rørt...

Kjære snille Claus, så skjønne ord... Du kan være helt sikker på at jeg ikke vil miste kontakten med deg eller haveverdenen! Til det elsker jeg haver for mye og har et grunnleggende behov til å fylle sjelen med vakre haveopplevelser. Jeg har et stort håp om og tro på at jeg kan besøke deg neste sommer. Da er alt arbeidet med hussalget overstått håper jeg, og jeg har mer tid og overskudd til å dra på den etterlengtete Danmarksferien min.

En hjertens takk til Tante Grøn for mange innsiktsfulle og gode tanker. Stor klem til deg! Så fint å høre at venninnen din har klart omstillingen så bra :). Jeg er sikker på at jeg også kommer til å trives når jeg først er innstallert i leiligheten. Det er mange fordeler der som jeg ikke har her. Overgangen blir selvsagt tøff. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg kan føle glede over det nye som kommer, men strever fremdeles med det jeg skal forlate. Det blir nok enklere når jeg først har flyttet og har fysisk avstand til haven, utsikten og huset. Planene har begynt å ta form, men jeg trenger minst 3 ganger så stor terrasse om jeg skal få plass til alt jeg har i hodet :). Begrensningens kunst skal jeg virkelig få kjenne på. Jeg liker mange stiler og retninger, noe min egen have bærer preg av. Jeg kan se skjønnheten i det minimalistiske, i det stramme og velordnete og jeg elsker den frodige engelsk stilen. Hjelp!

På en begerenset flate som 30 kvm er det ikke rom for å blande for mye uten at det blir kaos og rot. Men om jeg roer ned farvebruken, kan det lykkes. Skal jeg velge det ene eller andre? Hvilken hovedfarve? Jeg tror jeg har bestemt meg og har også valgt hvilke planter jeg skal ha med av herfra. Roser er allerede bestilt, Austin så klart :) En utfordrning blir kimasonen. Den er et hakk lavere enn her og terrassen er vindutsatt. I tillegg må jeg øke herdigheten for planter i krukker, da har jeg H4-5 å hanskes med.

Jeg har lyst til å kjøpe inn krukker nå som det er salg, men besinner meg og venter til jeg ser hva jeg har å gjøre med når jeg har flyttet inn. Jeg har en del planer, samt et svært spennende prosjekt i gang som dere kanskje får høre mer om siden :)

Huset blir lagt ut for salg til våren, innflytting i den nye leiligheten er satt til fra 01.09 til 01.11. Det ble senere enn først antatt, jeg hadde håpet å kunne flytte i juli. De har så vidt begynt å bygge, det blir spennende å følge med på. Snart skal jeg på tilvalgsmøte, jeg skal ha takhøy kjøkkeninredninge, skyvedørsgarderober på soverom og i entreen og en kort lettvegg mellom stue og kjøkken så jeg får plassert stuemøblene mine..osv osv :).

I går var jeg på årets siste befaring og har 3 hageplaner under abreid, samt 1 som fortsetter til våren + et fjernoppdrag jeg skal ta i vinter. Jeg venter på at malerne skal dukke opp og gjøre seg ferdig med huset, jeg har maling både utvendig og innvendig samt en mengde vårløker å plante i lavendelbedet. Bl.a. Joda, man har nok å gjøre :)

Lisbeth (countryliv) sa...

Kære Ninni, jeg kan se at du har nok at gøre - det er dejligt at læse lidt opdateringer. Jeg beundrer dig at du lægger forårsløg og knokler på selvom du skal sælge og flytte. Ha det rigtig godt, mange hilsner fra Lisbeth:0)

troldmandens lærling sa...

Kære Ninni

Hvor kan jeg godt forstå, at du er ked af at forlade din ualmindelige skønne have, men nu har jeg siddet og kigget på mange af dine billeder fra hus og have, og jeg er sikker på, at du vil få en lige så skøn plet, der hvor du flytter hen. Du er så god til at få tingene til at passe sammen.
Jeg er glad for at have "opdaget" din blog, og håber du fortsat har lyst til at berige os med din ideer - også selv om det er i mindre målestok altsammen.

Kærlig hilsen
Hanne - Hedensted

IngunnBW sa...

Dansker er vel de koseligste :) Tusen takk for kjempesøte hilsner!
Løkene jeg har plantet i lavendelbedet er for å gjøre det penere der til visningen i midten av mai :). Nå er huset ferdigmalt, puh!

Bente sa...

Smuk smuk have du har! Har besøgt dig før uden at kommentere. Men jeg blev altså så rørt over, at du nu skal forlade herligheden og flytte i lejlighed.
Kære Ninni med sådan en have, vil du da få en altan/terrasse der sige spar to. Jeg ønsker dig held og lykke med dit nye liv, det vil garanteret berige dig på andre måder. Jeg har også, som Tante Grøn, lært, at når en dør lukker sig, vil der springe to nye op. Det gælder om at se muligheder og ikke begrænsninger.
Held og lykke

Fia sa...

Vilken fantastisk trädgård du har!

salma sa...

Your world is wonderful! :)

Unknown sa...

Hej Ninni.Hvilken smuk have og sikke en udsigt.

Forårshilsen fra Søren