søndag 12. oktober 2008

Frø og rygg

Nå har jeg hatt et opphold på over 2 uker i bloggen min. Jeg fikk meg en skikkelig låsning i korsryggen og har vært helt ute av drift. Etter 5 kiropraktorbesøk hadde jeg blitt såpass mye bedre at jeg så smått begynte å pusle litt i haven igjen i går, og dermed kom låsningen tilbake. Ikke like kraftig som første gangen, men dog. Da blir det nye kiropraktorbesøk til uken. Er lei av å ha vondt, være pingle og ikke kunne gjøre noe! Har jo så mye som venter. Vindusvask i annen etasje, løvblåser, ved, beise ferdig pallekarmene, rydde sårommet. Bl.a. Før ryggen smalt til hadde jeg i alle fall fått frøene i jorden.

Her er årets nye frøbed ferdigsådd:


Disse frøene har jeg sådd:
Stokkrose rosa, Fru Pigalopp
Stokkrose dyp rød, Fru Pigalopp
Cosmos candy stripe, Thompson&Morgan
Stokkrose 'Creme de Cassis', Solfang
Valmue 'Violetta Blush', Solfang
Stokkrose 'Appleblossom', Solfang
Solhatt 'White Swan', Solfang
Valume enkle fargeblanding, Camilla
Valmue fylt sort, Camilla
Og jommen har noen frø begynt å spire allerede! Så nå er jeg litt bekymret og lurer på om de vil greie seg gjennom vinteren.
Jeg har i tillegg fått mange spennende staudefrø fra Lene som jeg skal så inne i vinter. Dessuten et par sorter fra Myhra som jeg er veldig spent på, bl.a Heliotrop. Denne synes jeg er en fantastisk vakker krukkeplante med en like fantastisk duft. Har kjøpt dyp fløyelsblå erteblomstfrø 'Big Size Navy Blue' fra Solfang og har tenkt å lage en samplanting i de store blå urnene mine.

Jeg holder på å lage meg et planterom her:


Rødme, rødme....Vanvittig mye rot! Et rom hvor jeg stapper inn ting og tang. Må jo rydde og finne andre steder til både akvarellmalingsutstyr og til rosemaling. Og alt det andre som er der inne. Utemøblene må stå som de gjør, de har jeg ingen annen plass til. Lysarmaturene fikk jeg tak i på finn.no, 2 stk til kr 500,-. Heldig med dem! Minidrivhusene har jeg kjøpt på Clas Ohlsson til kr 99,- pr stk. De er ganske store og kommer til å dekke mesteparten av benken min. Så setter jeg dem ut på verandaen til våren slik at grønnsakene får fart på seg. Gleder meg sånn til alle frøene mine og grønnsakshaven! Bare ryggen blir bra nok, kaster jeg meg over både sårom og resten av det jeg ikke har fått gjort ute.

6 kommentarer:

Helen sa...

Hei Ninni og tusen takk for så positivt innlegg på bloggen min. Jeg ser i bloggen din at du også holder på med kjøkkenhage. Det gjør jeg også. En pen kjøkkenhage er jo også pryd for hagen. Så artig at du legger inn førbilde av planterommet ditt. Man kan jo nesten få prestasjonsangt når man er inne på de fleste blogger. Det er så perfekt og ryddig hos alle sammen. Jeg håper virkelig at ryggen din blir bedre så du kan fortsette med alle prosjektene dine.

Tonerose sa...

Mange prosjekter på gang her ja! ;o) Morsomt - gleder meg til å se hvordan planterommet ditt blir når det er full aktivitet der etterhvert - blir nok kjempeflott! Heldig du har som har et helt rom til dette! ;o) Ser ut som om du har sådd masse lekkert i det ny bedet ditt forresten - blir spennende å se neste år!

...ikke morsomt når ryggen låser seg nei - riktig god bedring!! ;o)

Vibeke sa...

Huff, ønsker deg god bedring med ryggen!!!Vet hvordan det der er selv, blir jo helt "handikappet"..

Herlig blogg, kommer innom igjen :o)

Vibeke

Mokki sa...

Au vond rygg er ikke noe hyggelig! Har heldigvis ikke vært plaget med det (bank i bordet) hos meg er det knærne som er elendige :) Lenk i vei til meg - det er bare hyggelig!

Lene i Fredrikstad sa...

God bedring med ryggen din! Sånt er ikke noe gøy, nei.
Jeg har funnet ut at det meste kan utsettes til en annen gang, men stressende er det jo.
Det som skal bli planterommet ditt er like ryddig som planterommet mitt...... he,he,
Der er det både lagerrom og planterom i ett - totalt kaos, unntatt akkurat på bordet der plantene står under lyset.

Lene fra Lillehammer sa...

Uff og ai, synes synd på deg, ikke godt med ryggvondt. Krysser fingrene for at du blir bra igjen snart Ninni, for du har jo ikke tid til å ha vondt i ryggen. Og når det gjelder planterommet ditt er jeg sikker på at det kommer til å bli kjempebra, spirene er ikke så kravstore vet du, bare de har lys og blir vannet innimellom er de fornøyde.
Kjempflott at du sier at man ikke kan ha for mange bed, jeg vet med sikkerthet at jeg må lage flere så det får bare gå. Jeg har også en del må-ha-roser. Nå har jeg mailet til han som driver Bjørke Gartneri i Kvam og han skal sende meg den nye rosalista si i jan/feb. Tenker det blir flere roser i hagen i gutua da gitt.