søndag 16. mai 2010

Før og etter, skogsbed

Jeg fortsetter der vi slapp sist, ved rosebuen. Vi beveger oss nå fra syd til øst, mot baksiden av huset. Det er dårlig med før-bilder, men her ser dere hvor bedene på hver side av rosebuen slutter og skogsbedet begynner.


Jeg fjernet alt gresset og blandet jorden med grus og torv. Steinene er rester etter det som ble tilkjørt til muren. I forkant kommer det torvblokker som avgrenser og bygger oppp bedet. Om man holder torvblokkene jevnt fuktige, danner det seg ganske raskt mose på dem. For å få fortgang i prosessen, kan man smøre dem inn med surmelk.



Det vokser og gror!


Skogsbedet fortsetter videre langs kanten av skråningen ned mot veien.



Stien langs skogsbedet skal singellegges. Her ligger det fra før duk med maskingrus over. Nederst i bildet over ser dere enden av det nyeste rosebedet. Dette har jeg skrevet et innlegg om tidligere HER

Viser til slutt noen detaljer fra skogsbedet som ikke er helt ferdig enda, men nesten, og ønsker alle en strålende flott 17 mai! Hurra for Norge, vårt skjønne fedreland :)



24 kommentarer:

Mariann S sa...

Dette blir flott Ninni :) So godt med alle kantane en kan trille plenklipparen på :) Ha en strålande 17. mai du og :)

Ellen Walnum sa...

Åhh....det er alltid så mye ideer og inspirasjon å hente på bloggen din Ninni:)

God 17. mai til deg også!

Lene fra Lillehammer sa...

Hei du kjære venn, dette var nyydelige bilder, så flink du er. Skal bli utrolig fint å få flere bilder fra din praktfulle hage. Hvordan får du det til? Samplantingen din er jo helt perfekt, dette får du til altså.
Jeg sender stormarikåpe over helgen dersom du fremdeles er interessert. Har vært så mye fridager i det siste at jeg har villet vente. Dessuten så er de kommet skikkelig opp nå og lettere å få delt.
Ønsker deg en riktig så god 17. mai-feiring også!

Linda sa...

Så flott du får det til:) Inspirerende:) Ja er ikke dyhre gartneri fantastisk, jeg skal inn dit til uken:)
Og det er like flott der hele sesongen:) Ha en god søndag. Klem

Frøken Solhat sa...

Hold da op Ninni jeg er imponeret....det er da et fantastisk bed, med mos og det hele.....super flot.

Knus Dorthe

Lisbeth (countryliv) sa...

Hvor er det flot som det er vokset til - jeg er nysgerrig hvad er de 3 buske der står rundt om den røde Acer? Er det Azalea? Og tillykke med Norge og rigtig god 17 maj:)

Anita sa...

Så fint det er i skogsbedet ditt. Teglstein til klippekant syns jeg er så fint og ikke minst praktisk. Jeg samler på slike gamle brukte steiner...Så en dag, skal de nok bli brukt til noe:)
Et spørsmål: -Bruker du vanlig hagesingel i gangene dine i hagen Ninni?? Det er jo så mye forskjellig å velge i. Å ikke minst prisforskjeller...

Ønsker deg en fin 17. mai

Margrethe sa...

Her henter jeg masse inspirasjon til min nye hagetomt. Mange fine detaljer jeg kan lære av. Håper du fortsetter å dele arbeidet ditt med oss. Ha ei fortsatt god helg med en deilig 17.mai.

Tonerose sa...

Steike, hva ikke du får til?!?!? Du har gjort SÅ masse, og du og du så flott det er blitt! Flinke deg!! Hagen din er utrolig frodig og flott, helt nydelig! Hvor lenge siden er det du anla dette bedet? Det ser jo allerede ut som om det har vært der ALLTID! ...perfekt! :o)

Innleggene dine er alltid fulle av inspirasjon, og masse stå-på-vilje. Flinke deg! Det er deilig å titte innom hos deg, og se alt man kan få til bare man setter seg det fore. Nydelig! :o)

Du har så vakre og riktige samplantinger, vakkert.

Ønsker deg en vidunderlig 17 mai i morgen! :o)

IngunnBW sa...

Takk takk, kjempekoselig å lese de søte kommentarene deres :)

Lene; jeg vil gjeeerne har stormarikåpe fremdeles :)) Ta en titt på sålisten min og se hva du vil ha i bytte!

Lisbeth: det er 3 Pieris japonica som er plantet i bakkant av Acer. Jeg har kjøpt en japanprieris med nyyydelige hvite klokker også nå, den skal plantes oppe ved Magnolian :)

Anita; jeg bruker flerfarget singel. Det er litt ulike typer ved inngangen og stien mellom rosebedet og det opphøyde sprengsteinsbedet. Ved inngangen har jeg brukt rund elvesingel. Den egner seg dårlig til å gå på og ikke minst trille trillebår på...den graver seg ned. Mellom bedene mot syd har jeg en singeltype jeg liker svært godt, den er flatere enn vanlig og pakker seg godt.

Marie sa...

Takk for omvisning :)
Å, men eg hadde hatt lyst til å rusle rundt på ekte omvisning i hagen din :)

NYDELEG er det! Og for eit arbeid du legg ned!

God 17.mai :)

Anonym sa...

Bare nydelig hva du har fått til,
en nytelse å se i din hage.
Synes det er så fint med dine runde kanter i alle bedene.
Ønsker deg en strålende 17. mai.
Klem fra Mio

Atina sa...

Kjempeflott! Veldig inspirerende å se før-etter bilder. God 17.mai!

Unknown sa...

Ååå Ninni, hvor er det flot. Din blog er en kæmpe inspiration.
Knus Annette

Mia sa...

Du snakker, så planlagt, ent och ryddigt det är när du håller på. Det ser ju bara läckert ut. Ser du har en av dom där trollskogsgranarna som dstår vid da vinci bron när vi kör mot Askim, som figurer ser dom ut, vad heter granen egentligen, den ser så spännande ut.

♥Min Eden♥ sa...

Superfint!! Vilket bra jobb ni har gjort!!!

Lisbeth sa...

Kære Ninni,
hvor bliver det flot. Er særlig vild med alle dine sten og dit skovbed.
Og din flotte udsigt rammer haven så smukt ind.

Glædelig 17.maj til dere alle.

Hej fra Lisbeth

IngunnBW sa...

Mia; jeg tror du tenker på Serbergran, Picea omorica pendula? Min er en Nutkasypress, Chamaecyparis nootkatensis pendula. Serbergranen er så vakker, spesielt sorten Dømmesmoen :)

Frk.Dings sa...

Det er så kjekt med før og etter-bilder! Inspirerende! :)

Ha en flott 17.mai!

Annika Christensen sa...

Gillar verkligen dina före och efter projekt.
Ha det gott
Annika

Monica fra Koseleg sa...

Dette var inspirerende lesning Ninni- jeg holder på med et rhododendronbed nå. Jeg synest du får det så pent til- ligger sikkert mye bra grunnarbeid bak, for ikke å snakke om en super flink dame!
God 17 mai til deg!

anne -moseplassen sa...

Herlige bedd! kjempeartig å få se, gleder meg til videre utvikling :D

Kjempekoselig at du er med på konkurranse denne gangen også, nå er endelig presentasjonen ferdig.

Og glratulerer med dagen! Hipphipphurra :)

Edgar sa...

Nydelig dette også. Fin avslutning før skråningen og sammenplantingene er utsøkt!
Liker de bølgete linjene også. Nå lurer jeg på om jeg skal endre planene for noen kanter jeg har bestilt;-)

ingebjørg sa...

so imponerande!!! eg er mållaus