tirsdag 4. mai 2010

Nydelige Clematis

Jeg har hatt en del Clematis i årenes løp, og har kommet frem til at for meg passer det best med sorter som klippes helt ned. Jeg har såpass små områder til disposisjon, slik at det er gunstig med sorter som kan klippes  slik at jeg får ryddet bedene. Har man et stort tre som klatrestativ, er det ingenting i veien for å velge f.eks en alpina eller montana som ikke skal klippes i det hele tatt. I bedsammenheng blir de for kjerrete, synes jeg.

Mange storblomstrete Clematis, f.eks yndlingen Warszawska Nike, skal også klippes ned om våren.


En annen storblomstret yndling, Piilu (til venstre på bildet over), er litt mer kresen, den skal både ha korte og litt lengre grener etter beskjæring. Er man heldig, får man to blomsterflor, det første med fylte blomster. Piilu har gått ut hos meg dessverre, men jeg vil gjerne ha den igjen. Se så nydelige de bølgete kronbladene er og så vakker overgangen fra den dype til den lyse rosafarven er. En lekkerbisken!


Vil du lese mer om Clematis, anbefaler jeg nettsiden til Finn Røsholm, Norges kanskje fremste klematisdyrker og ekspert. Her finner du det meste om Clematis, fra planting til beskjæring av de ulike gruppene.

En annen favoritt er Clematis Vitalba 'Summersnow'. Wow! Den vokser med racerfart og blir virkelig stor, hele 8 meter står den oppført med hos ROM Hagemiljø hvor jeg kjøpte den.  Den blomstrer i ett fra tidlig sommer til sen høst/tidlig vinter med søte, små blomster. Fantastisk nydelig! Ja, det ser virkelig ut som sommersne :) Den skjæres ned hver vår, enkelt og greit.


I fjor plantet jeg en annen småblomstret søting jeg var også svært fornøyd med, Clematis Viticella Purpurea Plena Elegans. Også denne klippes helt ned om våren.


Jeg blir mer og mer glad i viticellasorterne, de blomstrer rikt, vokser raskt og har ofte lang blomstringstid. I år har jeg bestilt en annen Viticella fra ROM Hagemiljø me dlang blomstringstid, nemlig 'Alba Luxurians'. Det er denne som skal få klatre i rosebuen der jeg gravde opp den døde austinrosen A Shropshire Lad climbing. Egentlig burde jeg flyttet Summersnow dit, denne vokser enda kraftigere og blir lenger. Det hadde vært så fint om den kunne klatret over og besøkt rosen på den andre siden! Jeg forsøkte å stikke ned spaden, planten sitter godt fast så jeg tør ikke helt å fortsette. Clematis liker ikke så altfor godt å flyttes.

I dag blåser det og sner nesten vannrett...brrrr. Det laver ned og legger seg på trærne til og med, maken har jeg ikke opplevd i mai. Jeg foretrekker virkelig Summersnow i bedet. Jeg tror jeg tenner på i ovnen nede og setter meg med litt hagebøker etterpå, må bare gjøre litt mer på næringsoppgaven og lage et par plantelister først. Vil ikke se ut... Sner det i hele landet nå, tro?

28 kommentarer:

Stein sa...

Hei Ninni.
Veldig flotte Klematis eksemplarer du viser til!
PS: Om det snør i hele landet vet jeg ikke, men trodde ikke mine egne øyne når jeg skulle på jobb i dag og oppdaget det snør i Oslo.

Herved avblåser jeg den Globale oppvarming og starter en ny tese: Vi er tvert imot på vei inn i en ny istid! ;-)
En fin dag ønskes deg med håp om et bedre vær i morgen!
Stein

Anonym sa...

Nydelige klematiser du viser.
Skal lese litt mer om dem og se om jeg kommer frem til 1 eller 2 stk. som kan plantes hos oss. Problemet er jo at det er så mange utrolige vakre av dem at det er ikke lett å velge.
Her skinner sola, men vi har en litt kald vind.
Ønsker deg en fin dag og håper været snart blir bedre hos deg.
Klem fra Mio

RandiF sa...

Jeg var ute og klippet ned rosespireaer i går kveld, da kom det en tett snøbyge!! Jammen første gang jeg har haget i snøkave...

Besta sa...

Clematis er nydelig:)
Jeg har bare en, President. Den er stor og fin. Men jeg tror den hadde trivdes bedre med en annen plassering. Den står i et mørkt hjørne mot nord. Har vurdert å flytte den men ble litt i tvil nå.
Likte Sommersnow, tror jeg skal få tak i den i år.
Her snør det ikke, sol og lett skyet. Er snart på vei ut i hagen.
ha en fin dag og kos deg inne.
klem fra marilyn

Trine sa...

Her er det også hvitt i lufta og iskald nordavind. Heldigvis legger det seg ikke på bakken.
Bedre å drømme seg bort i vakre Clematis enn å se ut på været :-)

Elsa sa...

Nydelige klematisbilder. Når jeg ser disse bildene får jeg lyst til å plante flere klematis i hagen i sommer.
Full vinter hadde vi har i går. Våknet til vinterlandskap i dag. Heldigvis har sola kommet fram i dag og har nå smeltet bort det meste av det som kom ned.
Vi skal visst få en periode nå med nordøstlig vær, fine dager og kalde netter. Bare vi slipper mer snø så....

Unknown sa...

Your photographs amazing again Ninni.
Have a great day.
Costas

Linda sa...

Nydelige bilder av clematis:) Her var det noen sorter jegkunne tenkt meg. Er så fint å få noen tips til sorter. Jeg har ikke hatt den store suksessen med mine, men tror det har litt med at jeg har klippet feil og sånn. Har lovet meg selv å sette meg skikkelig inn i det i løpet av året.

Snødd her og, i hele dag... Det er til å grine av... Men jeg håper det renser luften, og kanskje dette er alt det kalde som må ned, før varmen kan komme:)

Tror jeg gjødsler plenen i dag...

Klem, og lykke til med oppgaven og plantelister:)

Berit sa...

Warzawska Nike er nydelig. Kjøpte en til mor mi i fjor, det er for tøft klima hos meg. Håper den har overlevd!

Berit sa...

Forresten: Samplantingen på det øverste bildet er bare til å dåne over, så lekker er den!

Røsslyng sa...

Så flotte clematis du viser, er redd for at noen av dem havner på ønskelisten min :)

Snødriv nå høres riktig ufyselig ut både for deg og plantene.

Marit sa...

Maken til iskaldt vær skal en lete lenge etter! Hyggelig å se på dine flotte bilder av klematis. Det er en vakker plante, ingen tvil om det.

Edgar sa...

Så mange flotte klematis du har! Kunne tenkt meg noen flere selv også om jeg visste hvor de skulle plasseres. Mulig noen kan få klatre i rosebuskene når de har vokst seg til. Montana synes jeg er spesielt fin - har prøvd et par av den tidligere, men den er ikke så herdig. Men kanskje en Viticella, de er fremdeles uprøvet.

Vigdis i Romerikshaven sa...

Herlig at du viser klematis på denne vinterdagen, Ninni! Det er virkelig skjønne vekster. Dine ser frodige og flotte ut. Jeg har et lite eksemplar av Warzawska Nike, håper den blir frodigere i år, pluss en del andre som også er i etableringsfasen. Jeg har en integrifolia derimot som er min frodigste med masse små blå klokker. Den flyttet jeg i går, håper like vel at den vil blomstre. Åh, det var godt å finne trøst i herlige blomsterbilder her hos deg! :D

Lisbeth (countryliv) sa...

Sikke flotte Clematis du har, det er fantastiske planter synes jeg. Det er først de senere år jeg er begyndt at få succes med Clematis - jeg er også ret glad for Viticella sorterne fordi de er så frodige. Min nyeste clematis er Clematis Tangutica som vokser i mit bed med gule og hvide planter.

Lisbeth sa...

Hej Ninni...

Ja her i nordjyllandhar det regnet og hagglet hele formiddagen og det blæser voldsomt.
Det er nogen skønne Clematis du viser, kan se at jeg må eje Warzaska Nike og Summersnow.
Jeg har en Montana der ikke har blomstret sidste år, jo 2 blomster blev det til så den vil jeg flytte og President og Willam Kennett som giver noge smukke blå blomster.
I mine unge år vågnede jeg op til snevejr på 17.mai i Oslo, det var ikke morsomt. Min mor fandt hurtig noget varmt tøj frem og ingen halvsokker den dag...øv-øv

hej fra Lisbeth i Danmark

Tonerose sa...

Ja, er det ikke kjipt? Her hos meg har det også snødd i dag. *sukk* men heldigvis forsvant det fort, og nå ser det helt bart. Det er jo 4 (!) mai i dag!!

Nyyyyyydelige bilder du viser, jammen var den klematisen din som er fylt utrolig søt!! Jeg har bare noen få klematis i hagen foreløpig,men jeg har veeeldig lyst på fler. De er jo så skjønne! :o)

Håper du koste deg foran ovnen/peisen med herlige hagebøker. Det er det positive med slikt vær, da MÅ man ta det med ro og heller slappe av inne. :o)

Stor klem fra meg!

Frk.Dings sa...

For noen nydelig klematis! Jeg skal plante litt opp etter et gjerde jeg har, og ser at jeg kan finne inspirasjon her!!

Takk for det! :D

Bluggi buggi blogg sa...

Tusen takk for gode råd. Jeg elsker Clematis og har mange av de, men er litt usikker på hvem som skal klippes og ikke. Dette var god hjelp :)
Velkommen til give away hos meg :)
Trude :)

Mia sa...

Jag är galen i Clematis og Purpurean hittade jag iår, den har jag letat länge efter, nu hoppas jag bara den överlever kylan ute och blommar rikligt i sommar. Den länken du ger ska lagras, jag anar aldrig vad som ska klippas hur, men vintern brukar faktiskt bidra där, det meste måste vekk när våren kommer. Små hagar, ja en utfordring, men just clematisar passar ju bra då :)

elle-melle sa...

Klematis er så flott og jeg skulle gjerne hatt mange fler enn de få jeg har. Jeg har aldri fått noen særlig dreis på klematis her, de vil liksom ikke. Men jeg liker også best de som skal klippes helt ned hvert år, det blir så mye enklere å huske da. Samplantingen på det første bilde var noe av det deiligste jeg har sett på lenge - akkurat slik jeg drømmer om å ha det i hagen min:)))

Her var det regn, hagl og sludd i lufta i går - et utrolig vær, men heldigvis ble det ikke snø denne gangen.

Laila -Karin sa...

Nydelige klematis .
Her var det mye som fristet.
Likte spesielt godt den nederste.
Klem

Monica fra Koseleg sa...

Hei Ninni!
Clematis er virkelig flotte! Jeg synest at bildet med de 2 blå som var plantet ved siden av hverandre var som en drøm. Jeg har 2 clematis i hagen som sto her da vi overtok huset. Jeg vet ikke hva de heter og heller ikke om de skal klippes ned eller ikke. Har kjøpt en bergklematis nå i vår- det blir nok kjøpt inn flere etterhvert...
Har du forresten forslag til noe vintergrønt som kan egne seg i en roseportal?

Ellen Walnum sa...

Enig med deg Ninni, i mitt lille frimerke av en hage liker jeg også best Clematis jeg kan klippe ned. Pilu fikk jeg i fjor og de doble blomstene var et syn:)

Frøken Solhat sa...

Åh hvor er de smukke Ninni og du får mig til at længes. Vil give dig ret i at viticellaerne er helt og aldeles pragtfulde - helt uundværlige og nemme og fordringsfrie at have med at gøre.

Har lige gravet en montana Rubens op i dag og erstattet den med en montana Broughton Star......den glæder jeg mig meget til :0)

Knus fra det kolde Danmark

Min Verden sa...

Helt vakkert. Jeg skal til Rom hagemiljø å handle i år :) Jeg så du hadde sett hagen til Helen Fredholm. Jeg var der i fjor - og hvis du ikke har vært der bør du dra ;) Jeg skrev litt om turen på bloggen i fjor i juli og på Oslo og omegns sider: www.oslorose.com - der er det forøvrig mye annet morsomt å lese også! Jeg leter fortsatt etter pallekarmer. H.

LisaMatilda sa...

Härligt med klematis. Är så glad att mina har överlevt vintern!

AnitaH2 sa...

Snille Ninni, nå som jeg nettopp har avfunnet meg med den éne jeg skal bevilge meg (C. Sieboldii), og så kommer du med slike bilder...

Det betyr egentlig at du sparer meg for arbeidet med å grave opp rosene, for det blir ikke plass til dem ved mine imaginære rosebuer som nå ble opptatt av både Purpurea, Piilu og den rosa/hvite som jeg har sett og siklet på så mange ganger før. Så: Tusen takk - ikke minst fra gubben!
;-)