lørdag 9. mai 2009

Aicha - årets vakreste eventyr

Jeg er forelsket, fullstendig betatt og forgapt! Den utkårede heter Aicha og blender meg med sine vidunderlig skjønne blomster. Bare se på bildene, finnes det noe vakrere?!? En rose er ikke bare kronblader, støvdragerne kan bidra til å sette prikken over i'en, som hos Aicha. Foreløpig står den i en krukke ved inngangen slik jeg kan nyte blomstene på nært hold hver dag. Etter blomstring klipper jeg den ned og planter den solitært mot øst.

For ett år siden likte jeg ikke gule blomster, nå er jeg helt vill etter gult :) Merkelig fenomen! Det første jeg gjorde da vi fltyttet hit for 7 år siden (eller er det 8..), var å fjerne og kaste alt gult, eller plante det i et hjørne jeg ikke ser. Men nå! Jeg planlegger et gult område utenfor kjøkkenvinduene. Det blir nok mange gule frø neste år :)

020

Gruppe: Pimpinellifoliahybrid

Foredler: V. Petersen 1966

Størrelse: 2 x 2 m. Kraftig, overhengende vekst med lange grener

Blomst: Store, doble dypgule blomster med orangegult senter og store vakre, rødbrune støvdragere. Blomstene blekner kledelig til lys gul etter de er fullt utsprunget. 5-10 kronblader. Får dekorative nyper.

Duft: Spesiell, kraftig god duft

Sesong: Tidlig og rik sommerblomstring, noe remontering

Lyskrav: Skyggetolerant

Hardførhet: Sunn og hardfør rose.H5-6

Anvendelse: Solitær, hekk, park

001  006

003

15 kommentarer:

Lene fra Lillehammer sa...

Hei på deg kjære venn! Joda, den var jo lekker da, mulig jeg blir mer forelsket i min etterhvert jeg også. Jeg får håpe den viser seg fra sitt beste denne sommeren.
Forresten, tusen takk for hyggelig hilsen i bloggen min Ninni, det var kjempekoselig. Vi skal kose oss fælt i dag, masse planting og jobbing blir det sikkert, men slikt liker jo jeg da. Solen skinner men noen skyer har dukket opp, men det gjør ikke noe. Så lenge det ikke regner går det alltids an å drive ute.
Ønsker deg en strålende dag!

Sine sa...

Kjempelekker rose. Spesielt nydelig i den krukka. Det er noe med å ta seg tid til å se det vakre i blomsten også. Av og til er vi noe forutinntatt og hastige. Innlegget ditt gjorde at jeg tok meg tid og fant at den var nydelig. Forstår godt at du er forelsket i den.

Anonym sa...

Flott rose og flott portrett. Jeg skjønner ikke hvorfor dere driver og frister med disse stikkende uvesnene. ;)

Gry sa...

For noen fantastisk delikate farger sammen! De støvdragerene var utrolg flotte

Elsa sa...

Denne var nydelig. Flotte farger.
Jeg er heller ikke så glad i gult, men litt har sneket seg inn i hagen.
Er denne rosen hardfør og regntålig?

Wenche sa...

Roseblomstring allerede!
Kjempeflott portrett du har laget og jeg må jo medgi at selv om jeg ikke er spesielt begeistret for gule blomster var denne veldig vakker :-)

Kos deg masse i hagen i helgen!

IngunnBW sa...

Jo altså Wenche...den har fått årets første måneder i drivhuset hos Hesleberg gartneri, jeg hentet den denne uken :) Så litt juks er det, normalt blosmterer den vel ikke før i juli tenker jeg.

Elsa; den er hardfør og etter det jeg kan se regnsterk. Vi har hatt et par dager med regn og blomstene ser ikke ut til å la seg affisere av det :)

Bare la deg friste du smgj! Det finnes jo roser som ikke stikker også :)

orchis sa...

En solstråle av en rose. Gratulerer!

I en plantebok leste jeg engang at å plante gule blomster i sin hage, er å plante solskinn. De lyser selv på grå dager. Pent sagt :)

God helg.

Anne på Moseplassen sa...

nydelig farge da! Og flotte bilder var det og. Også er jeg sjokkert over at du har rose i blomst alt, her er det ikke knupp en gang...

Unknown sa...

Ja den har jeg hørt mye om. HildeG prater også ofte om den. Jeg er enig med deg anng det gule. Det er liksom noe galt med det gule. Det tar hele oppmerksomheten. Men da er det jo lurt som du sier å lage et gult bed!! Smart idè...

elle-melle sa...

Nå ble jeg nesten litt misunnelig, tenk roseblomstring allerede. Men så var det jo litt juks med i bildet og det var godt å høre.
Her begynner nok ikke roseblomstringen før henmot midten av juni, så jeg må nok vente ennå en stund på de første her i hagen.
Jeg er ikke spesielt glad i gult, men noen gulfarger er bedre enn andre. Jeg liker best de som er litt myke og lyse. Men denne hadde en vakker kombinasjon med de mørkere støvdragerne.

Marit sa...

Kjempeflott rose med blomster allerede nå! Den så ut som en sol :-) Kos deg med rosene dine!

Berit sa...

Aicha er lekker! Jeg har også bestilt en i år.

M.E.V. foto sa...

Nydelig rose ja:)

lavendel mio sa...

Å for en nydelig rose!!
Har et noe syggefullt bed som jeg tenkte å plante roser ,men veit ikke helt hvilken sort...nå veit jeg det:))Takk for tipset, skal prøve denne:))
Ha en fortsatt flott 17.mai,klem:))