lørdag 30. mai 2009

Mine frøsådde revehaler - Amaranthus caudatus viridis

I våre områder er Amaranthus en sommerblomst. Jeg sådde frøene 13.02, de spirte raskt på badegulvet - allerede 17.02. 03.03 var de prikleklare. De sto under lysarmatur på planterommet i 15-17 grader (optimal temperatur er 18-20 grader) til det ble varmere i været. Da flyttet jeg dem ut i minidrivhus på verandaen. Noen fikk også plass i kjøkkenvinduene mot øst bak solbeskyttelse (brødposer i matt plast). Jeg har hele tiden vannet regelmessig med gjødselvann. Den første tiden fikk de 1/2 dosering. Her er resultatet:

page

Navnet kommer fra det greske  Amaránthos som betyr ublekbar. Dette referer til blomstene som beholder fargen også i tørket tilstand. Caudatus betyr hale.

Farge: Limegrønne, elegante lange blomsterhaler som henger ned fra toppen av planten.                                                                                                                Blomstringstid: Juni - september 
Høyde: 80 cm 
Voksemåte: Skulpturell vekstform
Vokseplass: Sol - halvskygge

Nye blader har en vakker rødgrønn farge.

011

10 kommentarer:

Unknown sa...

Hvert år glemmer jeg å så disse. MÅ huske det til neste år. Kjempestilige!

Ellen Walnum sa...

Prøvde meg på å så noen, men de visnet bare bort etter prikling. De er kjempelekre er de!!!

Mari sa...

Så fine Ninni :) Har sådd jeg også og i dag planta jeg 3stk ut. Tror de var ca 5cm, sådd i februar... Fikk jo til dette i fjor så for se hvordan det går med mie utpå sommeren. Kos deg med dine, de blir flotte :D

anne -moseplassen sa...

frekkt! den har jommen beggynt å blomstre alt! Her er det forventninger om lengere blomst enn plante :D

Marit sa...

Den er skikkelig stilig! Du må legge ut bilder av de når de har kommet skikkelig i blomst. Jeg husker vi hadde de som avskårne i blomsterbutikken, og de var kjempelange! Jeg så en gang en dame som hadde de i verandakasser, og de hang så flott utover kanten. Takk for påminnelse om at sånne må jeg så til neste år... :-)

Tonerose sa...

Steike, hva får ikke du til sier jeg bare!! Imponerende!! :o) Har ikke sett slike før, jammen var de stilige!

Gleder meg til å følge utviklingen i sommer!!

Hjertelig takk for gode ord på bloggen, du vet virkelig å spre om deg med varme og glede - helt herlig. :o) Terminen er forresten 6 agugust, men det føles som om han kommer når som helst! hihi.

Så smart med maurkverk mot liljebillene, tror jeg må dure avgårde på hagesenteret og få tak i! Har så veldig lyst til at liljene skal komme i sommer, de er så herlige.. :o)

Håper du har hatt en vidunderlig pinse så langt, og får en herlig dag også i morgen!

Linecas have sa...

Hallais!
Angående tollen på vdeopakken. Slapp elegant igjennom jeg. Ingen stopp elelr forsinkelser.
De kan hende de ser på amazon som en bokleverandør og derfor ikke kikker så nøye etter. Det er verdt det uansett altså. Det er mange mange timer med bare kosen. Tre sesonger.
Må kommentere Perlebusken også. Den er alldeles nydelig. om perler på ei snor - er veldig godt beskrevet =)

Hage og Foto entusiast sa...

Så fin blogg du har :) Så spennende med frøplanter. Du skrev at du hadde de litt på badegulvet. Mon tro om jeg kan gjøre det samme. Enste er at vi ikke har vinduer på badet så det er jo ganske mørkt.
Er litt fersk på dette med frø og stiklinger fra planter, men driver og prøver meg fram, for jeg har fått helt dilla på hagearbeid,blomster og stiklinger.

elle-melle sa...

Denne har jeg aldri forsøkt meg på, men det frister å gjøre det til neste år.
Håper du legger ut bilder av den når den er på sitt flotteste ute i hagen:)

IngunnBW sa...

Tusen takk for mange hyggelige kommentarer! Jeg håper revehalene vil komme med mange blomstersvanser i løpet av sommeren. Nå er det isende kaldt og ikke det beste groværet, men vi har hele sommeren foran oss så jeg krysser fingrene for god og frodig vekst :) Jeg skal legge ut bilder når de er på sitt fineste