lørdag 6. september 2008

Sauer!

Først; tusen takk for koselige kommentarer :) Veldig hyggelig å bli lagt til i andre hagegales blogger. Jeg kommer til å ha en del av dere lagt til jeg også. Nå strever jeg med å midtstille teksten i headingen og fjerne det knallrosa feltet på sidene... Neimen ikke lett dette! Men moro!

Så til sauene... For å ha sagt det med en gang; jeg er veldig glad i dyr. I sauer også. Og jeg er av den formening at alle dyr har rett til å beskyttes mot farer av eieren. Derfor er jeg nå i harnisk over fem stakkars sauers farefulle beiteområder langs den sterkt trafikkerte riksveien fra Oslofjordtunnellen mot Asker og Drammen. Ca 700 meter fra denne kommer en ny tunnell. Ut av den peiser bilene i 80-100 km/t. Egentlig sjelden de ligger i 80 som er fartsgrensen. På denne strekningen ser jeg ofte sauene enten på den ene siden av veien, eller den andre. Det er satt opp fareskilt med sauer på, men ingen reduksjon av fartsgrensen. Fare for sauer her??? På en så tungt belastet vei??? Jeg blir hissig og sint! Dette forbinder jeg med små landsens pingleveier som på bildet, gjerne med grus og fe-rister. Så jeg tenker at når skiltene er satt opp (som bilistene ikke tar hensyn til...), må det være legalt at saueeieren ikke gjerder inn dyrene sine. Er dette virkelig lov? Kan man la buskapen spasere fritt sammen med biler og trailere på store veier? Dette hadde vært en idé til et nytt tv-spill; styr unna sauene og kuene. Eller verre; 10 poeng pr sau og 100 poeng pr høne man knerter. Jeg får ikke fred og må ringe en eller annen offentlig instans og høre. For ikke bare er sauene i fare, jeg ser for meg et scenario hvor en sau vimser ut i veien, en billist bråbremser i det han svinger unna og inn i en møtende bil. Grøssss.... Må dette skje før det blir gjort noe? Hvem har ansvaret?

2 kommentarer:

Mokki sa...

Folk går jo fra null til hundre på denne blogg saken her! Her kaster folk seg frempå og redigerer HTML koder og står på! Skikkelig kult!

Marie sa...

Blir det laga veg gjennom eit beiteområde må det vere vegutbyggar sitt ansvar å gjerde inn vegen meinar eg.

Me hadde villsauer i nokre år, dei er meistrar i å krype, hoppe og gå i brattlende. Nokre blei spesialistar i å komme over/under gjerdet og på hovedvegen. Me gav opp og selte dei til andre som hadde andre område der dei kunne gå. Det var ei stor lette. Eg var konstant redd for at det skulle gå både saueliv og menneskeliv...