lørdag 13. september 2008

Endelig en dag med litt sol

Å, så deilig det har vært ute i dag! Solen varmer fremdeles. Jeg håper virkelig vi får flere slike dager så vi har litt å leve på når vinteren kommer. Maken til trist sensommer og høst det har vært i år. Synes det har regnet i det uendelige, dag ut og dag inn. Kaldt og forblåst. Men det er glemt når solen omsider greier å trenge gjennom skylaget, som i dag :)

Skyer kan være utrolig flotte, jeg liker godt å se på dem. Og for et spill det kan gi morgener i tussmørke fremover nå. Dette bildet tok jeg i går morges. Vakkert spill i vannet!

Jeg har fått gjort en del ute i dag som har vært på planen lenge, men som aldri har klaffet med været. Jeg har lukt og røsket opp skikkelig i jordbærbedet, og gjort ferdig frøbedet så langt at det er klart til å så der. Er så spent på om jeg får noen nye planter til våren! Det ligger nordvent, så solen skal ikke få ødelgge spirene i det minste. Om det blir noen spirer da... Jeg har forsøkt å så en gang tidligere, brukte da potter og satte ut i isoporkasser om vinteren. Men det eneste som spirte var blå lin, så det tyder på at det var for tørt fikk jeg høre på Asker staudegartneri da jeg forhørte meg. Jeg har blandet godt med sand i jorden og skal dekke frøene med Vermiculit og agrylduk. Så legger jeg over løv når bladene faller i høst. Da skulle det vel ligge til rette for at alt går bra?

Jeg skal fortsette elvestenen videre fra hjørnet og langs veggen og kante med gammel teglsten.

Da jeg var ferdig med bed og luking tok jeg med kameraet på en rundtur i haven.

Louise Odier i tønnene blomstrer enda, hun er veldig grei sånn. Litt tynt med blader pga rust riktignok. Jeg er ikke så flink til å fjerne angrepne blader og sprøyte. Men neste år skal jeg prøve å bli flinkere til å knipe og sprøyte med grønnsåpe+atamon.

En karpifol har forvillet seg opp i en villrose, og tilsvarende en villvin i en osp i kanten av haven. De danner en nydelige kontraster.


En enslig revebjelle i skyggen av prydkirsebæren blomstrer også.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, i dag har det virkelig vært en flott dag :D. Vi trengte det nå.

Flott blogg du har laget deg, hvordan har du forresten klart å legge inn det bildet heeelt øverst. Jeg sliter litt med å få til det i min, nemlig.

Mona O.

Tonerose sa...

Nyyyyyyyyyyyyyyydelig hus du har!! ...og herlig nettside!! ;o) Har laget bloggliste hos meg nå, og lagt deg til - håper det er ok!

Så spennende med alle prosjektene dine! Og det blir virkelig flott!!

Tone ;o)

Garden Angel sa...

Ååå det er deilig når solen skinner!
Og skyer kan være veldig fasinerende:)
Du har et nydelig inngangsparti på huset ditt ser jeg!
Jeg plantet mine scabiosa ifjor. De kom fint opp i år også.
Enda vi har endel leire i jorda vår...
Ha en fin dag!
Bare koselig at du linker meg(",)

Garden Angel sa...

Og tusen takk for koselig kommentar hos meg:)

Anne på Moseplassen sa...

sukk, jeg har lyst på mer ferdig hage enn jeg har, jeg har bare potensiale jeg hihi
Og det første bildet var fantastisk! skikkelig blinskudd

IngunnBW sa...

Tusen takk for kjempekoselig kommentarer!
Mona; jeg har sendt deg pm på hagegal med oppskriften jeg fulgte etter Annes anvisninger :) Skal se om jeg ikke lager bildet like brett som bloggen en dag.

Anne, potensiale lyder som musikk i mine ører, her blir det mindre og mindre av det. Jeg har ikke plass til alt jeg har lyst å gjøre, men har heldigvis noen gjenstående arbeider før plassen er oppbrukt. Neste pposjekt blir pallekarmer og grønnsakshave :)

me sa...

Så fint inngangsparti du har! Herlig med naturstein. Jeg lurer på om du vet om revebjelle er utelukkende giftig, eller om det finnes noen giftfri til hagebruk?
Jeg har lyst å ha de i hagen men kan ikke pga hønsene... :/,

IngunnBW sa...

Tusen takk Inger :) Jeg har ikke hørt om arter av Digitalis som ikke er giftig. Det finnes kultivarer av den den viltvoksende, også staudetyper. Men jeg vil anta at disse også innheolder gift. Dessverre, for de er veldig dekorative og jeg skjønner at du gjerne har lyst på dem i haven din. Et alternativ kan være Kongslys, du kan jo sjekke ut disse? Spesielt den rosa synes jeg er nydelig. Høres forretsen veldig koselig ut med frittgående høns i haven!