mandag 1. februar 2010

Hageåret 2009

Det jeg husker best fra sommeren i fjor er det endeløse regnet som startet i begynnelsen av juli, samt de par tre ukene med tropesommer før det. Ytterlighetenes sommer! Men den hadde mange lyspunkter, her følger de beste.
April: Jeg tok sommeren på forskudd da jeg kjøpte et drivhuseksemplar av den skjønne rosen Aicha. Jeg ble helt fortapt i denne!
011
Mai: Løkblomstringen startet sent, sneen lå til slutten av april. Vinteren var spesielt lang i fjor, den tok aldri slutt. Rundt om ellers i landet spirte og grodde det, mens her var det kaldt og hvitt. SÅ frustrerende! Men i mai kom våren! Og gjett om den var velkommen :) Gledene fulgte i rekordfart,
001007øøpp
Rhododendron og Azelea var ikke sene om å slå ut i full blomst
023 015
Alt skjedde på en gang - her perlebusken Exochorda X Macranta 'The Bride'
018023
Juni: Hva er vel deiligere enn en nyplukket bukett syriner i juni, ååå...den duften! Eller markblomster fra grøftekanten
008 004
I midten av juni eksploderte haven, med varmen poppet den ene blomsten etter den andre ut
005 072
Sommerblomstene jeg hadde sådd blomstret fra juni og til langt på høst
078 081
Jeg begynte å lage grønnsakshage og var på vårdagene på Ramme Gård hvor jeg hamstret nye planter
071 121
Så startet rosekjøret, det dukket opp knopper og blomster i et forrykende tempo
093 023
Erteblomtene jeg sådde ble riktig så vellykkete
122
Juli: Med juli kom regnet og kjølige dager og det meste stoppet opp i haven. Men enkelte lyspunkt var det selvsagt
003
0920
004 012072036
0261
De røde stokkrosene ble veldig røde, men lyste flott opp i det tunge været. Er spent på alle stokkrosene jeg sådde i fjor og klippet bort blomtene på i håp om at kraften skulle bevares i roten slik at de overvintrer. Det blir spennende når våren kommer å se om det dukker opp spirer! Det var en del jeg hadde glemt som jeg husket da jeg så gjennom bildene her. Og for første gang i år kjenner jeg forventningene til våren krible. Jeg må nok så noen frø snart tror jeg!
003007
August: Regn, regn og atter regn, dog ikke i samme voldsomme mengder som i juli. Ikke så galt at det ikke er godt for noe; jeg slapp i det minste å dra rundt på vannslangen de to måendene...
Revehalene (Amaranthus Viridis) ble kjempelange! I frustrasjon over stagnasjon av blomstring i bedene kjøpte jeg dette søte fuglebadet og lot det pryde bedet ved inngangen.
069 084
Alunroten (Heuchera 'Marmelade') jeg kjøpte tidligere i sesongen trivdes i det fuktige og kjølige klimaet
017
Jeg laget et skyggebed på nordsiden av huset
022k
...og lot et par av de selvsådde stokkrosene (Alcea Rosea 'Creme Cassis') få komme i blomst, så vakker!
003
Tønnene ved inngangen fikk nye beboere, oppstammet sveitservier (Salix Helvetica). Zinnia'en, som jeg drev frem fra frø, blomstret utrettelig
012
September: Sommeren kom tilbake, det var mye vakkert og varmt vær denne månenden. Rosene begynte å skyte årsskudd, veksten sto omtrent stille i juli og august. Rapsody in Blue til høyre ble en av sommerens rosefavoritter.
008013
Grønnsakshagen kom jeg smått om senn videre med, og de ferdige pallekarmene fyltes med jordbær og tiloversplanter fra sådden. Den andre doble pallekarmen kom opp litt senere. Området skal kantes med lavendel i år. Frøene ligger klare i kjøleskapet :)
001
Høstanemonene ble som vanlig flotte og det dukket også opp blomstrende frøplanter hist og her
029
Jeg kjøpte to sorter solhatt, Echinacea 'Sunset' og 'Sundown'
037035
Ormeslirekne (Polygonum bistorta) viste seg å være en god kantplante med lang blomstringstid. Perlemalurten (Artemisia ludoviciana) fra årets frøsådd vokste seg stor og frodig i løpet av sommeren og er et svært dekorativt innslag i bedene hele sesongen med sitt gårgrønne bladverk
015059
Oktober: Dette ble årets første høstmåned, fremdeles med noen flotte, milde dager. Lavedelbedet fikk en make over. Om det var til det bedre gjenstår å se til sommeren :)
038
Prydgresset Calamagrostis 'Karl Foerster' og den sitrongule rylliken Achillea 'Moonshine' er nye elementer i bedet. Likeledes Nordens oliventre - Pyrus salicifolia pendula (vierpære). Jeg er veldig spent på hvordan samplantingen vil ta seg ut i år.
061046
Vakre høstfarger på japanlønnen. Nyplantet Magnolia i forgrunnen, endelig fikk jeg min gule Magnolia!
051  
Fjorårets første frostnatt avslutter kavalkaden. Mon tro hva årets sommer vil bringe av gleder og overraskelser :)
053

17 kommentarer:

Unknown sa...

Åh slike bilder var akkurat det jeg trengte nå. Kom nettopp inn på kontoret etter en hutrende biltur. Gleder meg til sommeren!!

orchis sa...

Fantastisk kavalkade over fjoråret i hagen din. En slik presentasjon får det til å se ut som om sommeren var varm og fin hele veien! :)
Ha en kjempefin uke!

Marit sa...

Nydelige bilder fra hagen din, Ninni! Ja, det ser ut som du bare hadde fint vær i fjor :)
Hyggelig å minnes sommeren på den måten. Får håpe årets sommer blir lang og varm!

Mari sa...

Flotte bilder til inspirasjon! Blei faktisk ganske forelska i Aisha jeg nå, DEN var nydelig (og jeg som ikke er sånn kjempe intressert i roser :O )
Likte godt de Salixene dine (ser nesten ut som unge oliventrær) og det lavendelbedet med grus og steiner rundt også. Kjempefin hage Ninni :D

Nora sa...

Du verden så mye fint! Jeg ble särlig begeistret for den Perlebusken!

Anne (Moseplassen) sa...

oioioi for en kjempekavalkade!
Perlebusk er jo en måhaplante, hadde helt glemt den jeg...

herlig med en skikkelig dose blomsterbilder gitt :D

Länninge Trädgård sa...

Tänk vad trädgårdsåret är underbart.

Sigrid sa...

Vakkert, Ninni !
Jeg lengter etter vår og sommer.

Mari Anne sa...

Å så flotte bilder du tar. Sommeren ser ut som sommer selvom det regner på dine bilder.

Ang. priklepinne. Takk for omtanken, det løser seg på beste vis ;-)

Wenche sa...

Så herlig kavalkade du har laget Ninni. Lengter virkelig etter vår og sommer (bedre enn i fjor!) når jeg ser alle de herlige bildene.

Men du, hvis du tar deg en tur til våren kan jeg hjelpe deg med Monarda didyma (hvit), Euphorbia polychroma og Thalictrum flavum :-)

M.E.V. foto sa...

Herlig tilbakeblikk! Dette gjorde godt:)

IngunnBW sa...

Så koselige kommentarer, tusen takk :) Ja, vi trenger noen glimt av sommeren nå og å minne oss selv på hva vi har i vente om ikke så lenge. For sommeren kommer, selv om den føles utenfor rekkeviddde nå.

Jeg kommer mer enn gjerne for å nyte den vakre haven din til sommeren Wenche, det var så koselig da du var her i fjor :)

Mari; Aicha er ingen prydelig liten rabattrose, så den passer omtrent i et hvert miljø. Også i Telemark! Den blir vakrest i skygge, med kun noen få soltimer blir fargen på blomstene dypere gule i starten. Gleder meg sånn til den kommer i blomst igjen :)

Thelma Louise sa...

Rett og slett deilige bilder.:-) fikk nesten lyst til å lage et innlegg alla ditt.:-)) Har også sånn gammel tønne jeg hadde rosa roser i før..nå er den tom og klar for noe nytt.:-) vet enda ikke hva jeg skal ha..

Ja jeg også er spent på stokkrosene mine..fryktelig mye blader første året syntes jeg, var fristet til å gi opp hele prosjektet...var jo ikke en blomst å se..bare blader, store blader, noen spurte om jeg hadde rabarbra..det hadde jeg da ikke.:-))

Hage er morro...Holder på å anlegge her. Jeg har begynt på et prosjekt "lage et rom"..min bedre halvdel mente jo som vanlig jeg var "skrudd" når jeg plantet en hekk midt på plenen "hans".:-)) Som en start og en "vegg" på "rommet"..særlig mer har det ikke blitt..venter på at hekke skal vokse seg litt til..har en "gal" hun som ikke skjønner at det er kommet opp en liten skjør hekk midt på plenen..så nå er den støttet opp og beskyttet med et lite gjerde...Veien blir til mens man går..men noen planer har jeg baki hodet.:-)

Heier på vår nå..men enda lenge igjen..snø og kald hos meg i dag.:-)

Gry

IngunnBW sa...

Rabarbrablader var betegnende på stokkrosebladene! Jeg pleier å knipe bort en del av de største bladene, de er bare i veien. Men bladene er planters motor, så vi må passe på å ikke ribbe dem helt ;) Det er flott at stokkrosene dine ikke blomstret det første året synes jeg, da får de tid til å vokse seg sterke før de begynner å produsere blomster. De dukker nok opp igjen til våren skal du se :)

Hagen din høres spennende ut, så deilig å ha et nesten blankt ark som utgangspunkt. Bare du har en plan skissert i hodet ditt, kan du begynne hvor som helst. Jeg har jobbet meg gjennom hagen med en hovedplan, samt mottoet 'Veien blir til mens man går', akkurat som du sier :)

Elsa sa...

For en flott kavalkade over hageåret. Herlige bilder du har lagt inn. Men det ser da ut som du har hatt fint vær hele sommeren. Når jeg ser på bildene jeg tok fra hagen i fjor sommer så er det regnvåte blomster på nesten alle bildene.
Håper vi får en bedre sommer dette året enn hva vi hadde ifjor.

TorAa sa...

Heisann,
dette er en tilfeldighet at jeg fant din flotte blog.
Kom dit via folk som liker katter. Så nå vet du det (COT).
Plutselig en norsk - hurra.

Først vil jeg si at den oppsummering du har gjort i denne posten fra fjorårets "lyse årstid" er usedvanlig fin, særlig kombinasjonen av bilder og diskret tekst.
---
digresjon:
Nå fyker de tre kattungen "veggimellom" - det er helt utrolig hvor mye liv og styrke det er i disse på 2 mndr.
Og moder katt: Hun ser, betrakter og sier i fra når de gjør noe hun mener de kan gjøre bedre eller holde seg unna.
Svært fasinerende.

--
men, nå ser det ut til at kattene roer seg, så da ser jeg snarligen veien til puta jeg også.

ps. hyggelig å finne din blogg
Jeg har både på engelsk og norsk

Mari sa...

Ja det er flotters at Aisha har litt størelse på seg. Vi skal ta over garden til svigerforeldra til høsten og da blir det å prøve å innrede hagen i rom som dere prater om over her :) HAr planer om å lage sitteplass på nedsiden av huset og der er det vandrende ettermiddag/kveldssol og der er en mulig plass for en Aisha. Hun blir nok fin innat tjærebrun tømmervegg :)