søndag 7. februar 2010

Hvordan drive frem egne planter. Såskolen del 1

Såeventyret er i gang! Jeg synes alle burde unne seg den gleden det er å lage sine egne planter. Det er ekstra koselig og tilfredsstillende å vite at f.eks blomstene i sommerkrukkene er egenproduserte. Dette er noe alle kan gjøre, enten man har drivhus eller driver frem plantene på kjøkkenbenken eller i stuevinduene.
I dag har jeg sådd første omgang frø. Jeg må ta det i etapper fordi jeg ikke har drivhus og bruker et lite baderomsgulv til spiring. Et ledig rom til å drive frem spirene fungerer veldig bra. Jeg har ikke på varme der og har hengt opp et par vanlige lysarmaturer i taket. De henger i kjettinger, slik at jeg kan regulere avstanden etter hvert som spirene vokser seg store og høye.
037
Til såkar bruker jeg plastbegere til frukt eller grønnsaker, f.eks er druebegre fine å bruke. De har hull i bunn, slik at jorden kan suge til seg vann. Jeg fyller jord i begrene og vanner til jorden er lett gjennomtrukket, den skal ikke være dryppvåt. Deretter sår jeg frøene jevnt utover overflaten og dekker med et tynt lang jord. Jeg dusjer jorden med litt Atamon (syltepulver) i vannet for å hindre muggdannelse. Ca 1 ss pr l vann. Over begrene trer jeg en plastpose, fruktposer fra butikken er best fordi de puster. Vanlige plastposer klipper jeg av litt av hjørnene på slik at det kommer litt luft til. Hensikten er at jorden i såbegeret skal beholde fuktigheten og ikke tørke ut.
  032044
Et gulv med varmekabler i et varmt rom er ypperlig til å drive frem frøspirer. Jeg setter mine på badegulvet. Der er det ikke all verdens plass, så jeg fyller opp plantebrettet med nye såkar etter hvert som frøene i de første spirer. Da tar jeg av plasten og setter såkarene inn på det kjølige planterommet under godt lys.
048
Man kan også sette begrene med frø ut i sne og kulde. La frøene stå inne et par dager på et kjølig sted slik at de får trukket til seg litt vann. Deretter lemper man dem ut, gjerne i egnete kasser (f.eks fiskekasser i isopor), og begraver dem i sneen. Så er det bare å vente på våren. Om man lar frøene forbli ute eller driver dem frem inne er hipp som happ. Man får raskere størrelse på plantene ved å drive dem inne. Jeg er utålmodig og vil ha raskt resultat, så jeg velger å drive dem frem inne :)
Det går helt fint å drive frem spirer på kjøkkenbenken eller i vinduskarmen også under godt lys. Regelen er; jo varmere rom spirene står i, desto mer lys trenger de for ikke å bli lange og henglsete. Spirene må skjermes for direkte sollys, her har jeg tredd en remse plastposer mellom vinduet og karmen.
007
Noen frø spirer etter 3-4 dager, de fleste etter en ukes tid. Enkelte frø bruker 2-3 uker og andre må ut en tur i kulden for å spire (strafisering). Hva som gjelder for hver enkelt sort er som regel beskrevet utenpå frøposene eller på nettstedet man kjøper frø. Jeg sjekker det svenske frøfirmaet Impectas gode såanvisninger på nettet dersom jeg er usikker.
Nå som de første frøene står på badet, er det bare å vente på grønt i såbegrene. Det er spennende å titte under plasten, hvilken lykke som brer seg i huset når det dukker opp spirer!
013
Denne ble drevet frem i vinduskarmen i stuen :) Fortsettelse følger...                 © IBW

11 kommentarer:

Villrose sa...

Så enig, så enig...

Veldig bra artikkel! Smart med de posene for å hindre direkte sollys.

Marit sa...

Flott artikkel! Jeg er i gang her jeg også. Nå skinner sola, og en blir jo helt yr av frøplanter som spirer!

Unknown sa...

Yeeeyy! Vi er igang!!!!

Ellen Walnum sa...

Så bra oppskrift da! Dette må jo gi alle som leser den lyst til å sette i gang. Jeg fryder meg over spiring og prikling for tiden:))

Lenemora sa...

Hei!
Så flink du er med blomster!!
Har tittet litt rundt på bloggen din, utrolig mange vakre blomster.
Selv er jeg ikke veldig "grønn på fingrene" og mindre enn middels opptatt av hage, men har merket at interessen er stigende i forhold til tidligere, så det lover bra for hagen....
Tror jeg får stikke innom siden din og hente inspirasjon.....

Klem fra Lenemora

Villrose sa...

En liten Award venter på deg i bloggen min :-)

Seascape sa...

Kjempe fint innlegg.
Jeg er også igang med å så.
Det er så deilig å tenke på at vi går mot den lyse årstiden.

Klem fra Seascape

IngunnBW sa...

Så flott dere likte dette :) Jeg kommer tilbake med neste kapittel når det er på tide å prikle. Greit med alt som er nedskrevet, jeg må nemlig ha alt inn med teskje selv ;)

Gyldenlakk sa...

Flott innlegg! Det er greit å få detaljer. Jeg må få ordnet med mer plantelys ser jeg. Små spirer begynner å dukke opp, kjempegøy! En spire oppdaget på Dactylicapnos scandens'Golden Tears' i dag!

Eirik sa...

Hei. Er det mulig å få tillatelse til å bruke det første bildet i artikkelen på min hjemmeside?

Mvh Eirik Hordnes

hjemmesiden min er hordnes.info

IngunnBW sa...

Hei Eirik, det er helt i orden :) Fint om du henviser til bloggen som kilde. Flott og allsidig hjemmeside du har!