onsdag 17. februar 2010

Nydelig i vinterhaven, penselfuru - Pinus parviflora 'Glauca'

Det er 6-7 år siden jeg plantet penselfuruen min, den har vokst seg stor og fin på denne tiden. Jeg er så glad i mer eller mindre uvanlige former på trær, denne er perfekt i mine øyne. Hvorfor velge de tradisjonelle trærne 'alle' har når det finnes så mange spennende sorter i hagesentrene :) Furu er ikke bare vanlig buskfuru. Et nåletre kan være så mangt! Jeg liker å blande ulike uttrykk, her står penselfuruen sammen med en mer stram søyleeiner. Hengende former er også en vekstform som skaper liv og spenning i et beds mangfold. Motsetninger/kontraster gir blikkfang og struktur i et bed. Tykt/tynt, høyt/lavt, opprett /hengende, vintergrønt/bladverk, lyst/mørkt. Samtidig må man gi et bed helhet og ikke kaste vilt inn alle mulige former og farger, da blir det lett kaos. Det må finnes system og en rød tråd. Gjentagende vekster og pauser/mellomrom gir ro i bedet. Det er mye å tenke på når man skal planlegge et bed, det hjelper godt med tid, papir og blyant.


Penselfuru er en japansk furusort med noe uregelmessig vekstform, myke nåler og vakre kongler. Nålene er grønne med lys underside. På avstand gir dette er nydelig blågrågrønt skjær. Nålene sitter samlet i buster, lik koster. Derav navnet :) Jeg synes de kraftige konglene er spesielt dekorative der de sitter samlet i en ring.


Penselfuru trives best på en solrik og lun vokseplass og er herdig i H4. Min står ikke spesielt lunt til, men ser ut til å stortrives for det. Den får mye sol med sin sydvendte plassering. Ellers krever de ikke stort annet enn gjødsel om våren samt vann i etableringsfasen og de verste tørkeperiodene om sommeren. Veksten øker med ca 15 cm i året, så den er ikke av de mest hurtigvokste.

7 kommentarer:

Sigrid sa...

Den var fin :-) Notert bak øret i tilfelle fremtidig behov.

Sigrid sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Mari sa...

Satt på bussen i dag og tenke på furuer faktisk :) Denne var artig, men spørs om den ikke er herdig nok til den nye hagen.

Men kan skjønne at du liker den, for kikke på den her hos deg istedet :)

Marit sa...

Nydelig furu! Jeg elsker bartrær, og synes at furuer er veldig fine. Jeg har en cembrafuru her, men den er bitteliten enda.

krepsemor sa...

Og så dufter de så godt! Mmmmmm, syns jeg kjenner det helt hit, jeg!

Tonerose sa...

Stilig! ...og så lekre kongler! :o) Ja, velig pent med litt høyde i hagen også - også deilig med noe som er pent vinterstid også!

Likte utrolig godt vinter/sommer-bildet ditt i forrige innlegg! Litt av en forvandling ja!! Hagen din er UTROLIG vakker!! :o)

Jeg gleder meg skikkelig til sommeren nå!! :o)

stor klem!

IngunnBW sa...

Cembrafuru er kjempefin Iris :) De vokser vel ikke så skrekkelig fort de heller. Og godt er det, for de kan bli noen riktig så digre beist!

Et annet nåletre som er skikelig fint er Picea omorica 'Dømmesmoen', en svært hengende form av serbergran. Den har vært i planene mine lenge, men får liksom aldri plassert den her.

Ja, for ikke å glemme duften Krepsemor :)