lørdag 6. juni 2009

Ramme gård, vårdagene 6 juni 2009

Åh, for en tur i deilig sommervær! Og for et vidunderlig sted! Ramme gård må ha Norges fineste have, Havlyst. Tenk at jeg ikke har vært oppmerksom på dette stedet tidligere. Men nå er jeg det, og jeg kommer til å strebe etter å møte opp både høst og vår heretter. En ekstra spiss på dagen var alle de hagegale som hadde møtt opp :)

Ramme gård driver økologisk og selger økologisk mat i kaféen og uteboden.

Gartner Tommy Ahnby, som driver Gullmarsfjordens Plantskola i Sverige, hadde med et stort  utvalg planter for den kresne. Det var kø foran porten. Presis kl 10 åpnet den og ivrige  øyne søkte etter ønskeplantene sine. Jeg fant mine :) Du kan se dem i slutten av innlegget.

Her følger et lite knippe bilder fra dette Paradiset på jord. Som seg hør og bør for et paradis, hadde også dette en slange... Skrekk og gru! Jeg så den heldigvis ikke, men hørte de andre observerte en stålorm. Det holdt i massevis...

004   Ikke mange planter igjen!

009  Området med kaféen

008  På vei til haven.

015

017  En lang gullregnhekk åpenbarte seg overraskende rundt et hjørnet, helt fantastisk og til å miste pusten av

031  Sett nedefra

033 034 Flotte ekspemplarer av trepeoner var plantet i lommer langs gullregnhekken

025   Flere vakre Magnolia'er åpenbarte seg langs stiene

026  Stadig nye spennende områder dukket opp bak en hekk eller ulike klatrearrangementer

027   Alt var så utrolig gjennomtenkt og perfekt utsmykket med stilsikker hånd

029  Gul :)

030

037 039

040  I renessansehaven var det perfekt harmoni mellom nyttevekster og prydvekster. Frukttrærne blir her ledet til å danne en naturlig tipi

043 048

049  Renessansehaven ble anlagt for et par år siden, Buksbom'en er fremdeles liten. I pakt med stilarten skal denne etter hvert danne lave hekker rundt nyttevekstene.

052  Vakre svaner ruger påpasselig på eggene sine og leder oss over til områder med skog

056  Helt spesielt å se så mange Rhododendron i et norsk skogsmiljø

057  Avblomstret Rhododendron med brungrønn 'pels', bladene kjentes ut som fløyel

058 076 Apeskrekk og Tommy's egen fremkryssete Magnolia

081

061

064

071

082 086 

085 

092  Med ett var vi i Kina

104

103  Acer shirasawanum 'Aurea' som jeg fikk med meg 2 eksemplarer av hjem :) Hurra!

098

109   Tilbake i parken, her er muren bekledd med vinranker

110  Rødbladet søylebøk

111 074 Humulus lupulus 'Aurea' og gulbladet søylebøk

114  Har du sett så nydelig trapp!

116 117 Ved veis ende. Drøye timen tok det å komme gjennom hele anlegget. Vi kunne gjerne brukt dobbelt så lang tid, det var mange detaljer og partier som med fordel kunne blitt studert nærmere. Men det får vente til neste gang :)

TUSEN TAKK TIL DE ANDRE FRA HAGEGAL SOM VAR MED PÅ Å GJØRE DAGEN EKSTRA KOSELIG!

121  Hjemme med fangsten!

131  Carex elata 'Aurea' og Heuchera 'Marmelade'

129  Acer palmatum 'Summer Gold'

126 127 Acer shirasawanum 'Aureum'

I tillegg kjøpte jeg Hosta 'Sum & Substance', Hakonechloa macra Aureola - hakonegress, Helleborus x nigricors og 2 bregner - Dryopteris affinis 'Cristata' - raggtegl 80 cm, + Polystichum acrostichoides (Christmas Fern). Blir ikke det fint, vet ikke jeg!

17 kommentarer:

Unknown sa...

Åh himmel!! Jeg er helt målløs!!!!! Og den Heucheraen og det gresset du fikk med deg! Hjelp!

Mia sa...

For et flott hageanlegg! Jeg har vart på Ramme gård sammen med mannen min, har bare sett starten, husker mest hønsen. Ante IKKE at det var en hage der også. Jeg må få overtalt han om å dra dit igjen. Tack for at du gav meg en liten inblikk i omfanget. Supra bilder.

M.E.V. foto sa...

Åååh, hvor er dette? Har hørt navnet før, men vet ikke hvor det er... Hit vil jeg også! Flotte bilder og flott fangst:)

Vivishagerom sa...

Skjønner godt at du har hatt en flott dag. Fantastisk flott hage. Og en flott fangst hjem ble det også. Takk for titten av bildene.

Ellen Walnum sa...

Ååååhhhhh heldige du som fikk være med på dette. Og tusen takk for at du klarte å forevige så mye av det slik at vi andre fikk en liten smakebit!!!

Mari Anne sa...

Så fine bilder du fikk tatt. Takk for titten.

Også så morsomt å treffe deg sånn på ordentlig. Nå kjenner jeg deg, ikke bare tror jeg kjenner deg liksom.

Wenche sa...

Åh, der skulle jeg virkelig ha vært. Så mye vakkert, helt fantastisk. Og du har tatt kjempeflotte bilder.

Jeg får ta det igjen til høsten :-)

Marit sa...

Flotte bilder du tok, Ninni! Du fikk jo med deg mange flotte trær og stauder. Hyggelig å treffe deg, og det kan nok hende vi treffes flere ganger der, ja!

orchis sa...

:o For et imponerende anlegg! Må komme meg dit neste gang jeg er i Norge.
Gratulerer med nye og nydelige planter.
God søndag!

IngunnBW sa...

Ja, jeg kan virkelig anbefale Ramme på det varmeste. De åpner hagen kun ved faste anledninger, som vårdagene denne helgen. De har noe tilsvarende til høsten. Men kaféen og området rundt den er åpen hele sommersesongen. Dere kan abonnere på nyhetsbrev på nettsidene deres, de har jevnlige arrangementer av forskjellige slag.

AnneMari; veldig koselig å treffe deg også! Håper du kommer til høsten også, ja alle dere andre også! Det er virkelig verdt turen!

Monica; Ramme gård ligger ved Hvitsten, mellom Drøbak og Son.

Du skal se veiene våre krysses igjen om ikke så lenge ja, Iris! Håper vi blir enda flere hagegale nesten gang :) Kan ikke glemme den Fagusen din jeg altså :D

Anonym sa...

Å, så flotte bilder. Det skal litt mer enn et godt kamera til for å ta slike! Tusen takk for titten. Kjempekoselig å treffe deg. Hilsen AnneG :)

lavendel mio sa...

Ååå for et paradis!!!
For noen lekkre bilder du har tatt:)
Her hadde pengene fått føtter å gå på ja:))
Ha en super tirsdagskveld,klem:)

Edgar sa...

Flotte bilder fra en fantastisk hage! Heldigvis fikk jeg også med meg dette i år:-)
Lekre planter du har kjøpt deg! Dro litt senere og unngikk det største fristelsene - angrer litt nå;-)

Tonerose sa...

NYDELIGE bilder!! ...utrolig inspirerende! :o) Dit fikk jeg UTROLIG lyst til å dra en tur, skal jammen forsøke å finne siden deres så jeg får nyhetsbrevet som du anbefaler! Tenk så gøy det hadde vært å tusle rundt der inne, forstår veldig godt at du hadde en helt HERLIG dag!! :o)

Så gøy med shoppingen også, blir moro å se hvor i hagen de ender opp! Hagen din er allerede virkelig lekker, og ekstra gøy er det jo med litt nytt!

Ønsker deg en riktig god helg!! :o)

Stor klem fra meg!

orchis sa...

Takker og bukker for koselig kommentar i min blogg.
Har svart deg ang. Sophora.
Ha en strålende søndag!

FO - 2 sa...

Takk for en fantastisk fin hagevandring! :)
Inspirerende!

Annika Christensen sa...

Vilket reportage... dit vill jag komma. Har aldrig sett denna park i någon svensk tidning.
Var ligger det?
Det var underbart somrigkt och vackert att få se.
Tack
Annika