fredag 26. februar 2010

Tips om rimelige hagebøker!

Her hjemme har vi mammutsalget hvor man kan få tak i mange godbiter. Forleden fikk jeg også et tips om at BBC har boksalg i disse dager. Men etter litt surfing fant jeg ut at Amazon har enda billigere bøker. Dermed endte jeg opp der med disse bøkene:

  

  
Den Gule Boken viser de ulike besøkshagene som er åpne for for et betalende publikum hvor inntekten går til veldedighet. Hagene velges av NGS (National Gardens Scheme), det er svært ettertraktet i England å få dette kvalitetsstempelt. De gjennomgår en utpreget kvalitetssikring, det er kun de flotteste som kommer gjennom nåltøyet. Det gikk en tv-serie om disse hagene i fjor var det vel, og måten de valgt ut på. Der rådet ingen tilfeldigheter! Det var strikse krav og eierne nedla enormt mye arbeide for å tilfredsstille de strenge 'dommerne'.

  
  
 
Alan Titchmarsh er en av favorittene mine, han er enormt kunnskapsrik og dyktig. Bare det bildet...SÅ nydelig med Allium og Astrantia. Jeg får mer og mer sansen for rolige bed med få farger hvor man benytter mange planter av hver sort. Når man planter få vekster i såpass stor skala som dette, er det en utfordring å finne stauder med lang blomstringstid. Om man da ikke har en flerårig grunnbeplanting md f.eks buksbom/bladplanter/prydgress  og fyller opp med ettårige blomstrende vekster hver vår. Mine blomstrende bed inneholder mange stauder og roser som avløser hverandre i blomstringstid. 

 

  
Min nye grønnsakshage venter på sine første planter, så her har jeg fortsatt en del å lære. 

Nå er det bare å glede seg til bøkene kommer :) Jeg kommer etter hvert med omtaler av ulike hagebøker jeg kan anbefale.

23 kommentarer:

orchis sa...

Der fikk du mye herlig lektyre! Hage- og plantebøker har jeg samlet siden barndommen. Fortsatt finner jeg mye glede i de eldste av dem også. Rart, blir liksom aldri lei dem... :)
Ha en finfin dag!

Linda sa...

Elsker hagebøker, takk for tips:)Kanskje det blir noen nye på meg og:)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Härligt att kunna köpa böcker över nätet, så slipper man trängas i butikerna:-)

Och jag gillar också mer lugna rabatter med mycket av samma sort. Jag tycker ändå bladverket är det viktigaste.

Trevlig helg, H.

Ellen Walnum sa...

Ja her har du lesestoff i lang tid fremover Ninni:) Så lekker bloggen din er blitt! Jeg tror jeg må stjele litt ideer fra deg jeg, er det ok?

IngunnBW sa...

Det har blitt noen meter i bokhyllen etterhvert ja orchis!

Bladverk er viktig ja Trädgårdsmakaren :)

Takk ellea! Jeg elsker hagebøker, kan bla og lese og bla i timesvis. Bare stjel i vei du :)

Sjarmerende GJENBRUK sa...

Oh ja, gleder meg til å få anbefalt hagebøker...faktisk akkurat det jeg trenger å vite masse om. Gleder meg!
For noen nydelige bilder du viser...henter en ny kopp kaffe og så skal jeg skrolle nedover...
Ha en fin kveld. Klem Hanna

Sjarmerende GJENBRUK sa...

...Nydelig blogg! Kommer snart tilbake...

Lavendel sa...

Hej Ninni
velkommen hos mig! Dejlig side, du har, her vil jeg kigge ind. Du kan også besøge mig på http://lavendelstrik.blogspot.com - mange hilsner Lavendel/Lone

Lenemora sa...

Mange fine bøker her, ja.... franske hager så spennende ut....
Takk for alle veldig koselig kommentarer hos meg, det er så oppmuntrende!

Ha en fin helg!

Klem Lenemora

Trädgårdsdrömmar sa...

Mmm vilka fina böcker!!!
Min favoritbok heter Foliage och är skriven av Nancy J. Ondra
Vi köpte den efter att fått väldigt fin kontakt med henne via bloggen. Den är underbar om man gillar olika bladfärger.
Vi har fått tag på vår Iris på en plantmarknad i vår trädgårdsförening STA. Vi har växtmarknader på våren och hösten. Där hittar vi det mesta av våra plantor.
Ha en god helg!
Carina

Kristins Hus sa...

Åh, så fin blogg du har!
Jeg linker:-)
Krstin

FO - 2 sa...

Mye godt lesestoff
- til inspirasjon. :)

God lørdag!
Klem.

Mine Blomster sa...

Kjære deg... dette er som å komme tilbake til England for meg... Er bare en rask tur innom deg nå for å si hei og takk for hilsen på min blogg. Men så rask kan jeg ikke være. Jeg setter meg som følger, om jeg klarer... men linker deg i alle fall til min blogg. Jeg ommer snart tilbake, når tiden tillater det ;O))))
Ha en fortsatt fin helg
Hilsen fra
I Min Hage

Njut i din trädgård sa...

Trädgårdsböcker är den BÄSTA läsningen!

Trevligt inlägg och jag ska kika på rean om jag hittar några!

Garden Angel sa...

Hei Ninni!
Så mange flotte bøker du har fått tak i. Jeg elsker å lese hagebøker og finne inspirasjon der.

Tusen takk for koselig kommentar hos meg. Blir sååå glad:)
Rosen tror jeg må være "Heritage".
99% sikker.

jeg må bare spørre: er det en westie hund dere har?
Jeg ønsker meg veldig en Westie.
Har tittet på nettet lenge nå. De skal jo både være veldig lærevillige og familievennlige.
Kan du anbefale den rasen i tilfelle?
Våre barn er store, 12 og 14 år snart.

Ha en fortsatt fin helg!

IngunnBW sa...

Hjertelig takk for alle koselige kommentarer, SÅ hyggelig!

Garden Angel; ja, det er en Westie vi har :) Han er en helt fantastisk familiehund, bare blid og glad dagen lang. Snill som et lam, og et utmerket valg for barnefamilier. Så jeg kan anbefale rasen av hele mitt hjerte. Når det er sagt, vil jeg også fortelle at de kan være utsatt for allergier og få en del trøbbel pga det. Vår lille Bimbo går på kortison pga det, han er svært følsom for de fleste typer proteiner i fór. Så hør med oppdretter om dette og forsikre deg om at blodslinjene er fri for allergi.

Rasen er veldig allergivennlige, sønnen min er allergisk (ble mye allergi dette!) overfor pelsdyr, men tåler denne rasen. Spesielt dersom de klippes og ikke nmappes. Oppdretteren (fra Nøtterøy) var så snill at vi fikk låne en hund med oss hjem noen uker for å teste for allergi. Det var bestmoren til Bimbo :)

De er lettlærte, men gjør det de kan når de vil :) Er ikke terrier for ingenting vet du! Men sammelignet med f.eks Jack Russel, er de enkle. Vi hadde med Bimbo på valpekurs, det anbefaler jeg uansett hvilken rase dere ender opp med. Lykke til med hundejakten, håper det blir en Westie :) Større sjarmpropp finnes ikke! Det er min svært så objektive mening i alle fall ;)

Garden Angel sa...

Tusen takk for svaret Ninni:)
Det var også en av grunnene til valget, at de er allergivennlige.
Jeg reagerer på enkelte hunder.

Min søster har en chihuahua, og den reagerer jeg på. Leste for litt siden at de absolutt ikke er allergivennlige, så da er det vel ikke så rart.

Spørs om det blir en Westie etterhvert.
De er søte da:)

Villrose sa...

--og der var jeg solgt!

Må rydde plass til flere inspirenende hagebøker...

Tonerose sa...

Så masse flotte bøker du har bestilt! Jeg har akkurat, i går, (deilig med boksalg kjenner jeg)kjøpt meg et par boker - "damms store roseleksikon"til 149,- vanligvis 5-600,- (!) og "pelargonier". Deilig og avslappende kos!! Var inne og tittet på linken til amazoon, kjenner jeg nok allikevel må bestille litt. Hihi! :o) Men mulig det blir noen dvder i første runde, har jo så altfor få hage/blomster/kjøkkenhage dvd'r! :o)

Takk for god idè Ninni! :o)

Håper du har en vidunderlig helg! (husker ikke om jeg kommenterte det med en gang - men jeg synes nye lauout'n på bloggen din er nydelig!)

Lunalei ;-) sa...

Åh, så koselig det var her inne!!! Kommer gjerne på besøk senere også!
Takker for amazontips - skal surfe meg en tur dit nå!
Klem fra Lunalu

Livet i Fattighuset sa...

Hurra for Alans deilige hagebøker. Jeg leser Gardeners World i hagebladform og elsker mr. Titchmarsh :-)

Takk for fine tips, og jammen har du en flott blogg. Gleder meg til å smugkikke mer på den nå som femmila går!

Marie

Linda sa...

Da har jeg bestilt meg bøker.... Gleeeder meg:)

IngunnBW sa...

Så moro! Hvilke bestilte du? Jeg plusset på noen til etter innlegget mitt... Et par var en skuffelse, men resten var bra. Den gule boken innehold kun adresser. Jeg trodde det var bilder med. Så den skal en venn av meg som skal til England i sommer få. Helt på topp er Alan's bøker :)