onsdag 14. april 2010

En enkel måte å lage sokkel til f.eks et solur på

Jeg har hatt et solur etter mine foreldre liggende helt siden vi flyttet hit for åtte år siden. I fjor fant jeg omsider en egnet plassering til det, like ved lavendelbedet. Men jeg ville ha det opp i luften, på en sokkel. Nå var det lite i haven som tilsa at jeg skulle kjøpe en ferdig søyle, det hadde blitt for stramt og formellt til min have. Det lå et par store sprengsteiner i singelgangen etter at muren ble oppført. En dag så jeg plutselig den ene med nye øyne. DEN! Veien fra tanke til handling var ikke lang, og snart var jeg i gang med å tilrettelegge for sprengsteinssøylen.

Steinen måtte fundamenteres godt, spesielt fordi den måtte vatres vertikalt og dermed balansere på den ene kanten. Jeg gikk til innkjøp av to mørtelsekker og satte i gang.

Først gravde jeg et hull med gode marginer i både dybde og bredde.



Da hullet var dypt og bredt nok, blandet jeg sement og klasket i hullet. Fordi steinen ble stående og vippe på den ene kanten, støtte jeg den opp med stein som jeg kilte inn i sementen under den. Jeg fylte opp med resten av sementen og lot det stå noen dager og tørke før jeg fylte opp med grus og singel. Og der sto den som en påle!


Jeg hadde en snekker her på den tiden som kom med steinbor og fikk montert soluret for meg. Det er ikke helt som det skal enda, pilen som skal gå gjennom uret må sveises. Jeg har også tenkt å pusse bort den beksyttende hinnen som er lagt på for å bevare farven. Men jeg vil ha det irret og rustikt, så da blir det frem med gryteskrubb og Lynol :)


Det er vårlig og lite dekorativ vissenbrunt i bedet bak soluret, men jeg lar det ligge til jeg er helt sikker på at vi ikke får flere kuldeperioder. Dagene er aldeles skjønne nå, varmt og godt og SOL!  Og i går så jeg både hvitveis og blåveis på tur med hunden :) Jeg fant også et par mosegrodde steiner jeg skal hente i sekk en dag. De passer perfekt til skyggebedet jeg holder på med nå. Eller kanskje de skal få plass i skogsbedet? Hmm...tenke tenke... Jeg bare elsker å holde på slik, planlegge og endre/forbedre, det er så utrolig tilfreddstillende å skape noe i haven og se resulatene av det! Jeg føler meg SÅ priviligert som har fått tildelt evnen til å glede meg over disse urgamle syslene med å rote i jorden i ny og moderne form og kunne glede meg så inderlig over alt som skjer i haven og alt jeg kan gjøre der. Spesielt på denne tiden! Noen ganger er opplevelsene så sterke at det nesten ikke er plass inn i meg til alt. Vi er heldige!

15 kommentarer:

Marit sa...

Du er så flink til å ordne i hagen, Ninni! Soluret ble jo kjempefint :)
Jeg er glad for å kunne rote i jorda jeg også. Vi er heldige, ja! :)

Berit sa...

Virkelig en stilig sokkel! Jeg er også veldig glad i å bruke stein i hagen.

Kristins Hus sa...

Enig! Når jeg snakker med folk som ikke overhodet er interessert i hage m.m., tenker jeg nesten; "hvordan kan man IKKE like dette?" - så ja, vi er sikkert heldige som har den evnen til å glede oss over det som gror...
Det er noe av det beste jeg vet, gå ut, planlegge, flytte planter osv.. I dag er det surt og kaldt igejn, og npen sier det er meldt snø.. usj..
Ha det fint så lenge
Kristin

Kathrine sa...

Å ja! Hva skulle en gjort uten flotte steiner i hagen. Elsker stein, og denne ble helt perfekt til soluret ditt.

:-)

Sissel Aanrud Bunæs sa...

Er du sikker på at det holder når frosten gjør sitt inntog?

IngunnBW sa...

Sissel, det har gått så bra så - steinen overlevde vinteren uten problemer :) Det er veldrenert i bakken der soluret står, så det blir ikke stående vann under eller rundt støpen

Mia sa...

Nu har jag flera gånger sett du skriver att det vissenbruna får stå kvar, hur du gömmer händerna bakom ryggen, borde man vänta med att ta bort det alltså? Det ser ju mycket trevligare ut med krokus utan den bruna kjolen.. Jag får väl lära mig att vänta jag också..
Så drifitg och händig du är, det ser ju jättefint ut. Sten och grus börjar jag mer och mer få upp ögonen för, har planer om lite pebbles i år jag också .. men det är skugga där, kanske inte den bästa kombinationen eller? Grus är väl kanske mer i solen..

Anonym sa...

Så flink du er.
Det ble så fint.
Ser at en skal vente med å ta vekk det brune som ligger rundt plantene til det er slutt på nattefrosten. Er ikke alltid like lett å være tålmodig på denne årstiden når alt begynner å spire og gro.
Flott blogg du har, har lagt meg til som følger.

Linda sa...

:) Er det ikke rart hvordan man kan ha en ting liggende lenge, og se den kanskje hver dag, og plutselig som du sier, så ser man den tingen med helt andre øyne:)

Og så fint det ble, virkelig flink du:)

Klem

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Så fint du gör:-)

Mari Anne sa...

Jeg prøver også å sitte på hendene når det gjelder å fjerne dekke i bedene. Jeg har ikke så lett for det. "Skal bare sjekke om det lever under der. Kan jo legge det tilbake..."

Det soluret ble riktig lekkert. Og et perfekt sted å sette det.

Monica fra Koseleg sa...

Hei!
Jeg kom over kommentaren din om ettåringer i krukker hos Claus Dalby- synes det var en veldig god ide. Ser også at du tar på deg fjerndistanse-oppdrag i hageplanlegging. Hva innebærer det og hva koster et slikt opplegg? Lurer på om det kunne være noe for meg? Jeg vet hva jeg vil, men ikke hvordan jeg skal få det til. Så det blir litt prøving og feiling- jeg mangler en skikkelig plan!

Anonym sa...

knakende flott!!! prøv med grovt pussepapir.. går fortere enn gryteskrubben.. :)

ha en toppers dag :)

Ellen Walnum sa...

Det der ble bare utrolig lekkert!...og sokkelen passet veldig godt til soluret. Du er dyktig og kreativ du Ninni:)

IngunnBW sa...

Mia; jeg ville være sikker på at vi ikke fikk frost som satte seg, men nå har jeg begynt å renske bedene :) Nyyyter! En og annen kuldegrad om natten spiller ingen rolle. Grusganger i haven behøver nødvendigvis ikke å være i solen solen synes jeg, men tørre steinbed med solelskende planter fungerer dårlig i skyggen.

Kjempekoselig med nye lesere Bare Mio!

Monica; jeg hjelper deg gjerne med å utarbeide en plan for haven din. Du kan sende meg en mail på ingunn@hageplanlegger.no, så tar vi det videre derfra :) Jeg må vite hvor stort område som skal oppabreides og om du vil ha med plantekart (bed inndelt i felt med utregnet antall av hver sort) for hvert område før jeg kan anslå en pris. En vanlig hageplan inneholder tegning, beskrivelse og plantelister med beskrivelse og bilde av hver sort.

Bea; jeg er redd pussepapir vil ripe opp det 'myke' metallet. Prøver gryteskrubben først jeg :)

Til alle; dere er så gode og positive :)