fredag 26. mars 2010

Bladverk i haven


Tittel: Bladverk
Forfatter: David Joyce
Forlag:Valentin
ISBN: 978-91-7233-163-1


Dette er en så fantastisk inspirerende bok om bladverk at jeg synes den burde ligge lett tilgjengelig i et hvert hageinteressert hjem. Jeg har ikke oppdaget en eneste ting jeg savner i denne boken. I tillgg har den nydelige bilder som gir en mange griller i hodet :)


Boken er inndelt i temagruppene Form och storlek, Struktur, Färg, Plantans form, Trädgården, Utvalda bladväxter - alle med underliggende tema. Her får man eksempler på alle de ulike bladformene, bladfarver (f.eks citron til gull - lyder ikke det forlokkende!), tykke/hårete, matte/blanke osv. Inndelingen gjør boken svært oversiktig og lett å bruke som oppslagsverk.


Bladverk er ikke bare det som befinner seg på bakken. Trær er et viktig innslag i haven slik at man får høydevariasjoner. Se på bildet over til venstre, så fint man kan lage et område uten bruk av blomster! Jeg studerer slike bilder nøye og merker meg bruken av ulike former og farver som f.eks bladkornen som liksom svever over grunnbeplantingen. Fordelen med vakkert bladverk er at det er dekorativt hele sesongen, blomster har det jo med å visne etter en stund...


Å bruke bunndekkende planter i bed er både vakkert og smart. Det holder ugresset i sjakk og sørger for at jorden ikke tørker så fort ut. Sølvgrått eller purpurfagret bladverk vil gi en flott kontrast mot alle de grønne bladene som vanligvis befinner seg i et bed.


Når jeg leser denne boken, lurer jeg litt på hva man egentlig skal med blomster ;) Nå er det jo ikke enten eller da, men det er så mye man kan gjøre for å lage harmoni i et bed samtidig som man unngår ensformighet, bladverk kan bidra til at ulike vekster fremhever hverandre slik at man skaper en wowfaktor.

18 kommentarer:

Mari sa...

Ser ut som en flott bok det der! Har også fått mer og mer sans for bladplanter. Så i et gammelt hagetidend på biblioteket i går og der var det fra en hage utenfor Bergen som de hadde bygd opp grunnbeplantningen med planter fra nærområdet. Resultatet blei veldig bra og jeg tenkte litt i den retningen du nevner, en trenger ikke nødvendigvis så mye blomster for å få en flott hage :)

Seascape sa...

Nå er pakken kommet, bare se i bloggen min. 1000 hjertelig takk for gevinsten. Overrasket :-)) JA gjett om.

Den boken du har beskrevet her i innlegget så riktig spennende ut. Det er jo så mye fint både i bladfarger og former på bladene.

Innlegge ditt om hageplan skal jeg studere i kveld.
Du er så dyktig på å designe hagen.

Nå må du ha en riktig god helg.
Vi snakkes.

Stor og mange klemmer fra Rigmor~~Seascape~~

Gry sa...

Ser ut som en herlig bok! Blader er også kjekke å ha til å ta bilder av om vinteren når alt av blomster er borte!

AnneH sa...

Tusen takk for hilsen. Må si jeg er imponert over all informasjon du deler med oss her. Jeg kommer til å følge godt med på bloggen din. Våren er jo også den tida hvor det kribler veldig i våre "grønne fingre" Har så lyst til å gjøre om i hagen min!

Linda sa...

Det så ut til å være en "må ha"-bok. Det siste året eller to har jeg vært mye mer bevisst på hvilken betydning bladverket har i hagen. Så takker for tipset:) Gode boktips blir alltid satt pris på av meg:) Klem

Maria sa...

Dårlig gjort, vil jeg si! Jeg har jo allerede vært ute og viftet med kortet i en bokhandel i dag. Veldig dårlig gjort! ;-))

Villrose sa...

WOW!

Frøken Solhat sa...

Blade er ikke at kimse af....sikken en variation og alle de nuancer de findes i.

Jeg kan sagtens forestille mig en lille OASE i haven hvor der kun er blade....grønt broget og frodigt...en skyggefuld plads i en svalende eftermiddags vind....det kan jeg levende forestille mig :0)

Ellen Walnum sa...

Det der så da virkelig ut som en må ha bok!!

Tonerose sa...

Den boken så ikke dum ut nei. Off, det er ikke smart for lommeboken å titte innom bloggen din - blir alltid så fristet! :o) Har begynt å innse at jeg etterhvert bør tenke litt mer på bladverket i bedene mine, har som regel bare tenkt blomster jeg... :o) Men men, man lærer etterhvert! Er svak for rødlilla blader (kalde farger) og blader som går mot sølv. Lekkert..!

Takk Ninni, engleformen er vel egentlig beregnet på gips, men gikk kjempegreit med sement. Har en annen som ligger og tørker, legger nok ut bilde av den etterhvert også. Støping er kjempekos, det fikser du lett! Og de små hjertenen synes jeg er så sjarmerende, gleder meg til å pynte opp med de ute i hagen etterhvert.

Håper du har kost deg med påskepynting med gutta dine, riktig god påske! :o)

Annika Christensen sa...

Hej!
Vackert med vackra blad.
Boken om gräs och BAbu är en ömycket bra bok.
Tack för dina hälsningar hos mig.
jag har så mycket att stå i så jag hinner inte runt till alla.
Men jag tittar in lite då och då.
Just nu skall jag ha semester en vecka.
Ha en skön helg
Annika

Marit sa...

Du er jammen flink til å finne fristende bøker! :)

IngunnBW sa...

Jeg vet jeg frister; men det er godt ment!

Maria; alltid glad for å kunne bidra ;)

Artikkelen fra hagen i Bergen skulle jeg likt å se Mari :) De kan ha gamle årganger av Hagetidene på biblioteket altså, det må jeg sjekke nmærmere! Takk for tips :)

Du som er så flink og ivrig på å ta bilder Gry, vil sikkert kunne finne mye inspirasjon blant bladplanter :)

Jeg kan se osaen din for meg Frøken Solhatt, den høres nydelig ut :)

God helg, jenter! Det er så hyggelig å 'snakke' med dere i kommentarfeltene :)

Kathrine sa...

Det var en fristende bok! Bladverk i hagen er flott! Jeg har endel hostaer, hasselurt osv, og ønsker meg mange mange flere.
Ønsker deg en fin helg og en god påske:))

M.E.V. foto sa...

Dette så ut som en spennende bok, men jeg må nok innrømme at jeg er mest glad i blomster;) Jeg har ikke helt oppdaget dette med blader enda, men det kommer vel kanskje det også...God påske:) Klem

Tonerose sa...

Hihi, så moro at du har kjøpt steinspray! :o) ...og gått en smule "amok" på bauhaus! hihi. Ja, jeg kan vel ikke akkurat si noe - jeg har vært tilbake og kjøpt to til jeg da.. Men jeg kjøpte de i samme farge, liker grådig godt denne lyse grå steinen i hagen vår. Så spennende det blir å se hvordan det blir i hagen din! Det kommer til å bli NYDELIG! (så vakker hage som du allerede har, blir stilig å endre farge og struktur på enkelte ting som sokkelen på utelykta etc. Stilig!)

Så smart med både lys og mørk steinspray sammen, kommer til å bli lekkert sammen med gråpatinert teak!! NYDELIG!

Ja, var det den som heter fersken (eller noe i den duren?) Den var gulbrun mener jeg, det kommer til å bli perfekt mot masse teracotta!! Gleder meg til å se bilder! :o)

jepp - støping er stas!

God helg!

Mia sa...

Ännu en bok att sätta på önskelistan. Men var är alla dom bladen när jag går till gartnern, tycker det är svårt att hitta annat än dom 'vanliga' gröna. Såg någonstanns en artikel med lime och purpurblad, helläckert, men limegröna blad har jag aldrig hittat..
Glad påsk till dig också, tjusiga påskbilder :)

Wenche sa...

Åh du "slemme" fristerinne :-)
Når du kommer med sånne flotte fristelser for en som er veldig glad i bladverk (og gress) så skjer det som ikke skulle skje - bestillingsfingeren trykker i vei :-)

Ønsker deg en riktig god påske Ninni :-)