søndag 28. mars 2010

Påskepynt og liljeduft


Sist jeg viste denne dekorasjonen var det kun små spirer på liljene, Narciss 'Bridal Crown'. Men som vanlig fikk de det travelt da de kom inn i husvarmen og skjøt i været nærmest som raketter. Da de små søte blomstene åpenbarte seg, sniffet jeg forventningsfullt hver gang jeg kom inn på kjøkkenet. Og ganske snart smøg duften seg inn neseborene, hvilken nytelse!


De blir ganske høye og strantete disse liljene, i dag hadde de også begynt å helle utover. Jeg fant frem saksen og klippet dem av og satte dem i en høy vase. Men det ble ikke heeelt som jeg tenkte. Derimot synes jeg de ble veldig søte i de små glassene på stett.


Egg blir det også til påske, vi har flinke høner i huset :)


Nå er alt påskeklart inne, jeg venter bare på været. Vi har hatt regn og grå himmel den siste drøye uken, så jeg er veldig klar for sol. Verandaen er bar for sne, det skulle ligge godt til rette for deilige dager i solveggen. Men det ser ikke helt lystig ut på værmeldingen, mer regn er meldt. Men da forsvinner vel mesteparten av sneen i det minste :)


Seljekvistene jeg fant forleden har fått dunete små gåsunger, det må jeg ha inne hver vår. Jeg får alltid så lyst til å klappe dem når jeg ser dem hos bomsterbutikken, de er så myke og gode å ta på!


Du kan kjenne duften av narcissene du også, ikke sant?


Med disse påskebildene ønsker jeg alle som er innom en nydelig påske enten dere er på fjellet eller hjemme :)

13 kommentarer:

Lene fra Lillehammer sa...

Hei på deg Ninni! Disse bildene skapte virkelig påskestemning, utrolig flink du er til å dekorere, kjempeflott. Jeg er enig med deg at været ikke er helt etter planen men trøsten er vel, som du sier, at regnet tar bort sneen. Når jeg titter ut av vinduet ser jeg bare tåke og ikke antydning til sol, men da får man passe på å drive med innesyssler. Akkurat nå er jeg ferdig med dagens økt i lysthuset, med andre ord, dagens prikling. Petuniaer, violer, stokkroser, verbena og annet smakens har virkelig begynt å vokse for fult. Årets avling består for det meste av sommerblomster og dersom du har lyst på litt petunia av meg, har jeg et flust av det. Særlig en som heter Petunia Chiffon Morn F1 Hybrid kommer jeg nok til å ha mange til overs av. Bare si ifra dersom du vil ha.
Okidok, kos deg videre på denne søndagen da!

Vigdis i Romerikshaven sa...

Bærre lækkert! Så flott at narcissene får forlenget livet i de søte små stettglassene. Jeg er også veldig svak for disse. De trives noen år i bakken etterpå, om enn ikke 'forever'. Har du prøvd det?

Besta sa...

Så nydelige bilder og så fint pyntet:) Koselig med påskeliljer og gåsunger.
Nå har besøket mitt reist, jeg puster ut og er snart tilbake på bloggen.
Ha en fin søndag.
klem fra marilyn

krepsemor sa...

Så flott påskedekorasjon! Og skikkelig søte kyllinger, for ikke å snakke om hønene :o) Narcissene dine ble kjempesøte i stetteglassene dine! Du kan det med å pynte!
Selje har vi dessverre ikke her, og i år har jeg ikke tatt inn bjørkekvister heller! Jeg pleier å henge påskeegg i kvistene! Det blir visst mindre pynting hver påske!
Ønsker deg og dine en god påske, Ninni!

IngunnBW sa...

Tusen takk, så søte dere er :)
Det er så ksoelig å pusle med slike ting nå før det begynner å titte opp blomster i haven. Venter og venter :)

Jeg er heller ikke så veldig glad i det knallgule Lene, det har blitt mer og mer hvitt de senere årene. Sist kjøpte jeg 3 hvite ullsauer på Kid, de var kjempesøte! Jeg bøe så ivrig med frø da jeg skrev i bloggen din, at jeg helt glemte å kommentere så stor Martinius har blitt! Nå har han blitt gutt, men DEN godklumpen fremdeles

Vigdis, jeg plantet ut Bridal Crownløkene i fjor, så jeg er veldig spent på om de dukker opp i år., Jeg synes å huske at jeg herjet veldig med jorden der i sommer...

Besta, selv om det er kjempekoselig med besøk, tar det på ja :)

Krepsemor, museørene er jo bare skjønne når de springer ut :) Jeg er allergisk mot bjerk, så det kan vi dessverre ikke ha her i huset. Etter at barna ble store, har det blitt litt mindre pynt her også. Men jeg må sette frem det guttene laget i barnehaven og på skolen, og så er jeg i gang :)

Linda sa...

Nyydelig pyntet, litt dårlig samvittighet der jeg... Har bare en snart avblomstret forsthiakvist... Men det er ikke helt påske enda... Holder bare på ute, går i ring, liksom raker, tar bilder, løfter på løv, og venter og venter... Men i morgen får jeg ta et tak inne og. Takk for inspirasjon:)

Garden Angel sa...

Så koselig og påskefint hos deg:)
Da kan påsken bare begynne for fullt!

Narcisser er flotte og duften like så, men jeg får lett vondt i hodet av sterke dufter, så jeg må holde litt avstand...

Synes de tok seg godt ut i de små skålene;)
Gode ønsker for påsken sendes deg:)
Klem fra meg(",)

Elsa sa...

Det var påskestemning i bildene dine. Nydelige bilder du har lagt ut.
Håper vi får påskevær ute også så vi kan få nyte litt påskesol.

Ha en fin påske:)

Linda sa...

Hei hei:) Takker for hyggelig kommentar og kompliment:) Er så mange fine motiver i hagen nå, og særlig når været er litt vått:)

Skjønner du er utålmodig med snøen, men det forsinner nok raskt nå, er vel meldt varmegrader hele uken tror jeg. Vi jubler for det:)Jeg klør etter at snøen skal forsvinne innover jeg og, for da skal jeg til krukkegården:) Men det er greit at det våres litt til før en tur dit... eller kanskje ikke egentlig, koselig er det der uansett:)

Vi blir hjemme i påsken, liker best det. Påsken er liksom tid for vårforberedelser, og så er det deilig å ha fri noen dager hjemme også. Satser på å få sådd de siste sortene i påsken.

Gjett om jeg har lyst til å reise dit... og til Spiren også... men må vel vente til neste år.. Er jo et stykke så det begge steder krever overnatting, så da må det liksom planleges litt (av hensyn til de andre her:)) For selv om det er et stykke er det jo ikke uoverkommelig:)Hjemme i påsken du og? Var det du som skrev om tang som gjødsel? Tror jeg skal rusle meg en tur med ungene og samle en liten haug med tang som jeg kan bruke av etterhvert... Tenkte å klippe det opp, så det ikke blir så synlig i jorden... God søndag til deg og dine:) Klem

Magdalena sa...

Hei Ninni..
så bedårende mye fiiint.. !!
og de små bustehue -kyllingenen er da bare herlige...
fint du har gjort det!

rikig så god påske videre..
klem,magny

Marie sa...

Så koseleg du har pynta til påske :)

Flott bok du viser under her :)
Eg skulle nok hatt ein hagedesignar med på ein skikkeleg rundtur i hagen og planlagt litt, det er litt for tilfeldig her.
For to-tre år sidan då eg var mjølkebonde på heiltid hadde eg ofte litt tid midt på dagen til å holde på i hagen. Nå er eg ofte heilt pudding når eg kjem heim frå barnehagen, hehe.
Nå har me ammekyr og sauer som mannen min har mest ansvar for i tillegg til at han går på jobb så det er berre tunge løft innimellom han tar seg tid til i hagen.
Godt med vinterpause, då er det kjekt å begynne på igjen når vårblommane kikkar fram :)

Frøken Solhat sa...

Hold da op Ninni....nu kommer påskehumøret snigende til Danmark også ......skønne skønne billder.

Liljerne dufter helt fantastisk....har nogle i drivhuset og bliver helt beruset når jeg åbner døren derind ......skønt.

Christinas låvebutikk sa...

Kjempefint!
Solgte akkurat 6 sånne til en konfirmasjon... Til å ha blomst i;) SMART!
Ha ei god påske!
Klem