fredag 5. mars 2010

Lathyrus odoratus, dufterteblomst


Det finnes knapt noe mer romantisk enn bølgende erteblomster. De gammeldagse sortene med duft stiller i en særklasse synes jeg.

Frøken Erteberta er mitt bidrag i Moseplassens marskonkurranse 'Frøken Frø'.

122

I fjor sådde jeg Lathyrus odoratus 'Big Size Navy Blue' kjøpt hos Solfang og Lathyrus odoratus 'Matucana' som snille Lene sendte meg frø av. De spirte allerede 19.02 så jeg var i min iver alt alt for tidlig ute. De grodde meg helt over hodet på det lille planterommet og tok opp mye av den sårt trengte plassen. Erteblomster kan såes dirkete på friland når jorden er varm og god på våren eller inne i mars/april.

137 129

Frøene bøtlegges et døgn før de legges i jorden og dekkes til med et tynt lag jord. De får lange røtter, så det er greit å være føre vár og så dem i et høyt beger, avklippete melke- eller juicekartonger som man stikker hull i bunn av, er perfekt. Etterhvert som de vokser er det lurt å knipe dem over 1 eller 2 bladpar for å få planten tettere. De er enkle å drive frem, ikke noe hokus pokus med dem.

120

Når de er plantet ut og blomstrer, knipes blomstene av før de utvikler seg til ertebelger. På den måten bevarer man bomstringen lenger.

Og så er de jo så søte å ta inn i vaser :)

 078

13 kommentarer:

Monicus sa...

Takk for gode tips! Jeg liker også disse blomstene! Jeg hadde noen i fjor, men det endte som et nokså ustrukturert prosjekt. Har kjøpt frø i år også, og nå gleder jeg meg til å så dem:)

FO - 2 sa...

Velduftende og vakre gleder dette.
Og noe av det beste er at man kan plukke inn rause buketter gjennom hele sommeren. Lykke....! :))

Jeg burde begynne å så snart, men er ikke inspirert siden det snør ute denne dagen også. Pleier å så på denne tiden. Siden prikler jeg og setter plantene ut i drivhuset i midten av mars. Men nå er plenen rundt drivhuset dekket med 50 - 60 cm snø... Uvanlig det her på sotra. Vinteren har vært eventyrlig og vakker, men nå vil jeg ha vår... ;)

God fredag! :))
Klem.

Anne (Moseplassen) sa...

april du liksom ;)
Finfine bilder, godt å se igjen erteblomsten :D Kjempehyggelig at du er med på konkurranse!

IngunnBW sa...

Anne: Ooops - april var et resultat av ønsketekning... Har endret til mars nå :)

Ida: Håper du får inspirasjon til å så snart :) Ikke lett å fremkalle vårfølelse når sneen laver ned. Her har vi heldigvis hatt noen solrike dager denne uken, så vårføleslen kommer snikende

Lykke til med sådden Moniucus :)

Min Verden sa...

Jeg fikk skikkelig inspirasjon av dette og går ned på planterommet i kveld og sår ivei :) Jeg har mange, mange frø som trenger å bli en plante! Jeg er spent på rosene dine jeg også - hold meg oppdatert på hvordan det går med The Generous Gardner! Ser at du har Crocus Rose også. Den har jeg store forhåpninger til. Skal ha dem i en krukke :)

krepsemor sa...

Ja, helt enig! Erteblomsten er en jeg bare MÅ ha hvert år! I fjor sådde jeg direkte ut for første gang, og det var kjempegreitt, syns jeg, for da kan jeg så enda flere andre inne ;o) Jeg plukket frø av de jeg hadde i fjor, men har en frøpose, så jeg ved siste opptelling!

Frøken Solhat sa...

Ninni.....fantastiske billeder.....duften bølger sig helt herned til Danmark :o) Glæder mig til når mit drivhus i Maj fyldes med duften af dem.....og du har ret: Ingen sommer uden Oduratus i flere varianter. SKØNT.
God week-end.
Dorthe

Margrethe sa...

For noen herlige bilder. Kan kjenne sommeren ikke langt unna. Jeg må nok så Erteblomster jeg også. Inspirasjonen fikk jeg nå. Ha en god helg.

Wenche sa...

Nydelig presentasjon og flotte bilder av en av mine sommerblomstfavoritter!

Lykke til i konkurransen og god helg til deg :-)

lavendel mio sa...

Hei!
Nydelig!!
Ja, disse er helt klart noen av mine favoritter!!

Go kveld klem, Hanne

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Oh, så härligt! Riktiga sommarkänslor och doftminnen rusar runt i kroppen nu:-)
Trevlig helg!

Marina sa...

Å,ååå jeg elsker ærteblomster og nu hvor du skriver om dem kan jeg mærke at jeg længes efter den skønne duft i sommernatten. Som altid har du dejlige billeder og fine instruktive forklaringer. Hav en rigtig, rigtig dejlig weekend.

IngunnBW sa...

Så flott at jeg kan være til inspirasjon, det gleder meg stort å høre :)

Jeg sår direkte på friland av i år, av den enkle grunn at jeg ikke har plass av avse på planterommet til frø som ikke må forkultiveres. Det er mulig jeg prøver noen frø direkte i bed og setter en obelisk erteblosmtene kan klatre i der. De må jo ikke klatre inntil en vegg eller i et gjerde el.l.

Crocus Rose er en av de skjønneste hvite rosene Min Verden. Håper du lykkes med den! Min gikk dessverre ut, den sto nok ikke så opitmalt til. Sett den lunt og solrikt og gi mye næring, da går det helt sikkert bra :) Skal holde dere oppdatert om The Generous Gardener ja, vær du trygg! Er veldig spent på denne som jeg har ønsket meg siden den kom på det engelske markedet