mandag 29. mars 2010

Endelig spirer i haven!

Så ble det endelig min tur til  å presentere årets første spirer på Humlebackens koselige utfordring Vårtegn på Mandager.

Etter å sett det tyte frem både spirer og løkblomster i andre blogger, har tålmodigheten min blitt satt på en hard prøve i det siste. Men i helgen kunne jeg med et frydefullt gisp konstatere at våren er i gang her også :)  Da oppdaget jeg jeg nemlig disse små spirene


Det første bildet viser de botaniske korkusene som pleier å komme aller først av løkene i haven. Men hva er det som åpenbarer seg på bilde nr 2? Det MÅ være Narciss 'Bridal Crown' som jeg plantet ut i fjor vår, det kan ikke være noe annet.  Og det ser da vitterlig ut som liljeblad?! Åh, så spennende!

Julerosene jeg spadde frem har nå blitt helt avdekket og viser at knoppene fra i fjor har det bra. Jeg er sååå spent på blomstene!


Den hvite syrinen bugner av saftige knopper, mens stokkrosene enda sover sin dype søvn. Det trengs nok mer varme til for at de skal vekkes til live. Også her blir det spennende å følge med fremover, vil de komme opp på nytt i år?


'Stokkrosen' på bildet over til høyre er den rød jeg kjøpte som ferdig plante i fjor, mens de jeg sådde står stort sett i bedet langs verandaen. Der er det ikke mange spirer som titter opp enda. Syrinen sees foran på venstre bilde


Ikke særlig fristende å sette seg i stolene enda! Men snart er solen tilbake og da tar det nok ikke lang tid før våronna kan starte :) Foreløpig tør jeg ikke fjerne så mye som et eneste vissent blad i bedene, det er fremdeles enkelte netter med kuldegrader.

I forrige uke fikk jeg svar fra NRK angående Drivhusdrømme og Havedrømme, dessverre med nedslående resultat...
 "Programmet er dessverre ikke satt opp i reprise i nærmeste fremtid, men vi har notert oss ditt ønske om senere sendetid og dette videreformidles. Det vil nok ikke bli noen endring på den oppsatte sendetiden i denne omgangen, men kanskje ved en senere anledning.

Den andre serien "Havedrømme" er foreløpig ikke kjøpt inn, men vi har notert oss også dette ønsket."

24 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Det er så deilig å se at det spretter opp av jorda og skyter fra greiner på trær og busker...
Så flott at du fikk svar fra NRK, sjølom det ikke akkurat ble som håpet.
Merkelig at de ikke la på noen kroner i kjøpesummen og fikk en reprise med også. Det er ikke alle som husker å "ta det opp"-
Her i huset har vi bare sending nummer 2.
Ha flotte dager framover!

Torill sa...

Så kjekt at det har byrja spira hos deg og. Men ser du ennå har litt snø å slita med. Min mahonia hadde sikkert klart seg bedre om den hadde hatt ei skikkeleg snødyna !!!

Wenche sa...

Så herlig at du endelig ser noen vårtegn Ninni!

Jeg begynner så smått å se noen få her også, men med all den snøen som fremdeles ligger i hagen tror jeg det ennå går lang tid før jeg kan begynne å rydde opp der ute :-)

Mejrams! sa...

Här spirar det! Visst är det spännande och följa växtligheten. Vårhälsn från Blekinge/Sverige! Merja

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka härliga knoppar, friskt gröna och knubbiga. Ja, det är bara att vänta. Sista snön har inte gått bort ännu hos oss.
Så fint du har påskpyntat!
Kram
Agneta

Linda sa...

Så deilig at det våkner til liv:) Misunner deg julerosene dine altså:) Håper jeg har et par her til neste år:) Spennende med fargen da:)

Så synd med tv programmene, jeg har også sendt men ikke fått svar. Ønsket også tredgårdsfredag som jeg syntes er et veldig godt program, med god stemning og nyttige tips i fleng, også ønsket jeg reprise av "haven i hune", den har jo gått før...men jeg har ikke sett den. Håper de kjøper havedrømme, jeg ba også om det:)

Kos deg i haven og lykke til med jakten på små livstegn:)

Jeg må se og komme meg til ikea og kjøpe isbitformer til å støpe i etter tips fra tonerose:)
Klem

Frøken Solhat sa...

Ninni.....hvor skønt - foråret er da for alvor på vej hos dig nu, og juleroserne SUK.....

Der bliver virkelig noget at glæde sig over når solen snart får mere magt.

Knus Dorthe

Tonerose sa...

Så deilig med vårtegn. Også så masse! Her i hagen ligger det fremdeles massssssse snø... *sukk* Men, nå har iallefall singel-stien fram til huset blitt bar! jippi! Så, jeg satser på at iløpet av påsken er hele hagen snøfri! (jepp, det er lov å håpe) :o) Så masse lekkert du har i hagen som er på vei opp, også nydelige juleroser til og med. Herlig!

Så nydelig det var med bridal crown i små glassa! kjempesøtt! :o) Du er jammen smart ja! Jeg kjenner nesten duften helt hit, de dufter helt himmelsk.

...så gøy at du vil prøve deg på å støpe med betong også, det kommer nok til å bli masse fint! Gleder meg til å se bilder! jepp, det hørtes ikke dumt ut å ta turen innom panduro - jeg har engleform derfra, 'acanthus' former, etc. Til og med små sommerfugler som skal støpes til den store gullmedalje - males hvite (antagelig) og være overalt i min tvillingsøsters bryllup. (hun har noen små sommefugler på kjolen) Også rågummi til å lage form av selv, men har ikke hatt tid til å få testet ut enda. Men planene er mange, og idèene enda fler!



...men det kan fort bli dyrt å stikke innom panduro! hihi. Men, formene har man jo i evigheter, og kan brukes til alt! I sommer håper jeg å få støpt meg benk til hagen, til å ha ved siden av dammen.. tror det kan bli lekkert ja! Og pidestaller, og krukker...

Når det gjelder frosker er jeg ikke sikker.. Skal si ifra om jeg kommer over noen! bra plan forresten! :o)

Riktig god påske!

Blomsterguri sa...

Ja se det - nå kommer det seg :-) Spirer!!!! Du skal se at snøen plutselig er vekk. Det går fort nå fremover. Bra jobbet i forhold til NRK. Jeg jobber jo om dagen :-( Krysser fingrene for at det kommer i reprise - på kveldstid!

Sjarmerende GJENBRUK sa...

Er dette virkelig NÅ??? Spirer allerede?? WOW! Nå ble jeg ordentlig glad og skjønner at det er VÅR!
Ang. programmet. Har du sett nettsiden til dansk tv? Kanskje programmene kan ses der...vet ikke??
Ønsker deg en riktig god påske og jeg tipper du vil jobbe i hagen :)
Klem fra Hanna

Mia sa...

Grattis, vilken underbar syn det måste bjuda på. Härligt när hagen kommer tillbaka. Lite regn och sol nu och det går fort hos dig :)

Thusnelda sa...

Her hos oss er våren våkna til live, det er ei herleg tid og vi gleder oss til å sette i gang med hagearbeidet. God Påske til deg :O)

Marie sa...

Er det ikkje herleg? :)

IngunnBW sa...

Takk søte dere for alle koselige kommentarer :) I dag stråler solen på en vårblå himmel :) Det gjorde seg etter uker med gråvær! Det klør i ryddeihavenfingrene, men må nok vente litt lenger. Det har vært kaldt i natt, hele 5 kuldegrader. Da beskytter lagene med vissent løv godt.

Så flott at flere sendte mail til NRK, jo flere vi er, desto større trykk og oppmerksomhet får ønskene våre. Haven i Hune ønsker jeg meg igjen også Linda, jeg har sett mange av programmene, men på langt nær alle. Og de kan gjerne sees flere ganger :)

Hanna, mange har spirer som har kommet lenger enn hos meg skjønner du, våren er her ja! Hadde du satt ned noen løk i en lun solvegg hos deg, kunne du hatt blomster hos deg nå :) Du kan jo ta en kikk rundt huset og se hvor sneen går først, gjerne nær inngang eller innkjørsel/garasje. Da ser du fort hvor det egner seg å sette løk :) Bl.a sneklokker og krokus gir tidlige vårgleder. Jeg har sett Drivhusdrømme på dansk nett-tv flere ganger, men får ikek alltid med meg alle de danske rodene nå rde blir sagt i rivende fart. Og så er det jo så mye hyggeligere å se blomsterprakten på en stor skjerm :)

Tonerose, så mange spennende planer du har :) Støpe benk!!! Du er sannelig ikke skvetten av deg! Men det vet jeg jo fra før :) Hos deg passer det så fint med engler og sommerfugler, jeg har en litt for rustikk stil til det synes jeg. Så ender jeg (som alltid) opp med idéer som er vanskelige å få tak i, som disse froskene ;). Ser dem for meg skjønner du! De skal sitte innimellom stauder og roser i de ulike bedene.

Vigdis i Romerikshaven sa...

Herlig med disse spirene i hagen din. God påske!

Ellen Walnum sa...

Å så herlig at det spirer hos deg også nå:) Da er du liksom i gang, og våren er åpnet!

Stein sa...

Flott å se at spirene endelig er på vei opp av jorda! :-D
God påske!

Lev Livet Lett Lokki sa...

Kjære vakre vene for en flott hageblogg!
Så flink du er!
Hit kommer jeg igjen, for her var det mye inspirasjon å hente!
Ønsker deg en nydelig påske og håper de små vårlige tegnene fortsetter å sprette frem i din spennende og vakre hage!
Klem Lokki

Nooria sa...

Det er en fantastisk spennende tid for oss hageentusiaster! Jeg har konstatert at pionene er på vei opp og at en klatrehortensia som jeg plantet i fjor har store feite knopper. Ellers så er det stort sett snødekke over alle bedene mine. Jeg er i likhet med deg veldig spent på stokkroser som jeg satte ned i fjor.

Jeg venter hver dag på nye vårtegn, og det var inspirerende å se dine!

Vivishagerom sa...

Så flotte og herlige vårbilder. Det er så herlig nå om dagen og vi har en herlig tid foran oss.
Julerosen var jo også veldig flott.

Ønsker deg en fin påske.

Marina sa...

Å jeg kan godt forstå du længes efter foråret nu og hvor må det være dejligt at se alle dine kære planter så småt vise livsmod. Hos os gik det helt vildt hurtigt da sneen først var væk, jeg har aldrig set det hele spirre så hurtigt, så måske kommer det til at gå ligesådan hos dig.

Hav en rigtig dejlig påske.

Røsslyng sa...

Så herlig at det våres hos deg også, og det er en fryd å se hvert lille skudd og knopp som dukker frem fra vinterdvalen :)
Det er jammen ikke rart det kribler etter å ta fatt i hagen nå etter denne laaange og snørike vinteren.
Ønsker deg en riktig fin og vårlig påsketid!

Skogland sa...

Nå har det gått over til regn her..men du & du så stusselig! Vi får nyte påsken innendørs til sola dukker opp igjen :)
Deilig å se det begynner å spire ute. I bryggerhus-veggen er den første snøklokken på vei opp av jorda! *bliiid*

GOD PÅSKE :)

klem fra meg

Laila -Karin sa...

Takk for nydelig kommentar fra deg.
Som svar på spørsmål, så har jeg vel
altid hatt en positiv tankegang.
Det kan være at det er blitt slik
fordi jeg aldri har vært frisk.
Jeg har hatt lunge og rygg problemeer fra jeg var barn.
Jeg forsto tidlig at man måtte gjøre det beste ut av det utgangspunktet man har.Det har jeg forsøkt og det hjelper.
Som alle andre så har jeg mine tunge stunder og dager jeg godt kunne klart meg uten, men jeg prøver å ikke la det ta overhånd
for da vet jeg at det blir vanskelig å slitte seg opp igjen.
Gang på gang så har det vist seg at vist jeg finner den minste lille ting å glede meg over så hjelper det.
Klem