mandag 22. mars 2010

Løpsk bekk - mandagens vårtegn


 I forrige uke klarte bekken over veien endelig å komme seg frem i dagslys. Den har vært gjemt under sne siden før jul, så det var et godt og vårlig gjensyn. Jeg ser rett på den fra kontorstolen min. Kjempekoselig utsikt! Når jeg åpner vinduene kan jeg høre bekkens fine klukking på vei ned berget.


Etter hvert som sneen smelter blir det et lite fossefall som skyller ut med voldsom kraft, helt herlig å se og høre!


Mildværet og regnet som har falt i det siste har fått fart på snesmeltingen i haven. I helgen så jeg toppen av de doble pallekarmene! Det betyr at snedybden er 2 pallekarmer, dvs 2 x 19 cm. Litt igjen, men mesteparten har blitt borte. Tenk om det kunne bli bart i bedene til påske :) Jeg har spadd en gang i haven og sett flere små vårtegn denne helgen. Julerosene er forsiktig gravd frem. I mangel på spirer i bedene, gleder jeg meg over det minste som viser at våren er her. Flere vårtegn finner du her

19 kommentarer:

Marit sa...

Bekk er kjempekoselig både å se og høre på! Klukkelyder er absolutt vårtegn :)

Lavendel sa...

Sikke en dejlig lyd, det må give!

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka helt fantastiska vattenbilder!
Liv och rörelse och våååår!
Härligt!
Kram
Agneta

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Ljuset av en porlande bäck är lika vackert som ljuset av ett barns skratt:-)

Ha en go vecka, Ninni!

Linda sa...

Så koselig da:) Ja det er en milepæl vil jeg tro:) Deilig å høre rennende vann. Kos deg med lydene:) Klem

Ellen Walnum sa...

For et deilig syn! Og så den lyden da....det er som musikk å høre snøen smelte som et fossefall:)

Marie sa...

Kva er vel meir beroligande enn sildrande vatn? :)

Herleg vårteikn du viser i dag :)

Gry sa...

Ingenting er så fint å høre på som rennende vann! Et ordentlig vårtegn.

Besta sa...

Så deilig vårtegn med rennende bekk!
Her er det heller ikke mye som spirer i bedene enda, men fikk kjøpt en ny julerose idag.
Ha en fin kveld.
klem fra marilyn

Tonerose sa...

SÅ herlig utsikt du har fra kontoret! ...og det finnes ikke noe mer beroligende lyd enn rennende vann. I min hage kan jeg sitte og slappe av lenge, til sildringen fra fontenen. Herlig!

Deilig vårtegn på en mandag!

Vivishagerom sa...

Herlige vårbilder. Håper på flere slike dager, for da forsvinner snøen snart. Ha en flott uke.

krepsemor sa...

Ja, rennende vann og den typiske vårduften....mmmmmmmm, skog og mose og fuglekvitter! Kan det blir bedre? Våren er den beste tiden av året syns jeg!

Torill sa...

Gleder meg sånn til du og andre som enno har snø kan dela dykkar fyrste blomer og spirer med oss andre !

elle-melle sa...

Det er sikkert en liflig lyd å høre nå etter at den har vært stille lenge.
Alle små tegn på at det går mot vår og snøfri jord må taes i mot med åpne armer. Her er det nesten bart nå, men jorden er hard og kan nok ikke graves i ennå - men jeg nyter synet av alt som dukker opp av spirer og grønt!

Kristins Hus sa...

hei!
ja, mye å glede seg til for den hageglade:-)
Va en tur i mitt lille drivhus i dag for å hente noe. Glemmer så fort hva men har, og det var så mor å se igjen saker og ting!!
Fine bilder, og de oppstammede furuene var så fine. Har du kjøpt dem slik, eller har du "stammet" de opp selv??
K

Stein sa...

Dette er nesten den beste tiden på året.- overgangen fra vinter til vår når hvert livstegn i hagen blir lagt merke til og en ser forandringer rundt seg hver eneste dag. Ser frem til å følge med på bloggen din etter hvert som vår og sommer trer frem.
Stein

Gunilla sa...

Vilka härliga vårbilder.
Porlande vatten är ju så fogivande och vilket härligt ljud.

Ha en fin fortsättning på dagen

Kramen/Gunilla

IngunnBW sa...

Det kan være fint å lytte til stillheten også, men lyden av rislende vann er nydelig. Bølgeskulp i strandkanten er også noe jeg oppsøker og nyter. En snekke som tusler langsomt utover fjorden...jo, det er mange gleder for høreselen også fremover :) Jeg har et lite vannalegg ved inngangen, så når bekken er roligere om sommeren, kan jeg kose meg ved lyden av vann allikvel. Beroligende er det ja, dere har helt rett i det :)

Kristin; den oppstammete furuen jeg har avbildet i dette innlegget, har jeg kjøpt ferdig oppstammet. Ellers har jeg flere andre trær jeg har stammet opp, både gulnålete sypresser, furuer og vrihassel.

Stein, så sant :) Våren er uten sidestykke min aller beste årstid. Jeg er ikke noe særlig glad i vinteren, men den gjør sin misjon i det at våren blir ekstra kjærkommen og etterlengtet. Vi er vel mer eller mindre som barn på juleaften alle sammen :)

Kjempekoselig at dere tar dere tid til å kommentere, det blir satt stor pris på!

Frøken Solhat sa...

Fantastisk....tænk at kunne åbne vinduet og høre lyden af en bæk.....det ville jeg gerne kunne.

Endnu en ulempe ved at bo i Danmark :0) Selv om vi har bække falder de IKKE ret langt - så meget plask bliver det ikke til *SMILER*

Fordelen er så at sneen ikke er er "2 pallekarmer" dyb længere her :0)

(Hvad end det så er ??????)