lørdag 20. mars 2010

Vårjevndøgn og kåring av konkurransevinner

I dag er det endelig vår på kalenderen OG ute :) I løpet av de to siste døgnene med regn og mildere vær har snemengdene sunket drastisk. Jeg kan skimte bar jord! Da blir det nok ikke lenge før de første spirene viser seg. Jeg er ute og sjekker flere ganger om dagen nå. Å, for en vidunderlig tid vi har gått inn i nå!

De første krukkene er fylt og har fått plass på trappen, det er ubeskrivelig deilig å se blomster og farver ute igjen! Disse står ute om natten nå, og skulle det bli noen kuldegrader tåler de som regel det. Småblomstret stemor, ranunkler og de fleste løker er riktig små hardhauser. Se Moseplassens innlegg om vekster man kan ha utedørs på denne tiden.

014012

Jeg vil takke alle som ble med på konkurransen og noen av dere for den store tilliten til min beholdning av roser! Med min lille have hadde jeg nok ikke hatt noen plass å bevege meg i den med alle rosene enkelte foreslo ;)

 003043

Men jo, jeg er en svoren roseelsker og lider ofte valgets kval med tanke på hvilke roser jeg skal plante. Dertil kommer MÅ-hasyken, som stadig gjør seg gjeldende. Nå har sjelen blitt invadert av en ny ubeskrivelig vakker rose, Jacqueline de Pré, som Junis roser skrev om forleden dag. En skjønn blogg for roseelskere :)  Jeg er solgt! Planene svirrer i hodet mitt, og det spørs om det ikke må graves et bed til på min bittelille gressplen. Det er ingen ny tanke, i fjor begynte et hvitt bed å forme seg i hodet mitt. Vi får se!

047 009

Riktig antall roser i haven min er 35. De som kom nærmest var Seascape med 36 og Kirsebær med 34. Jeg lot sønnen avgjøre og ba ham velge bokstaven K eller S. Han valgte S, den heldige vinner er Seascape! Gratulerer så mye! Send meg adressen din Rigmor, så går pakken din i posten mandag. Og dere; bloggen hennes er vel verdt et besøk :)

039

33 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Ninni, sikken en hyggelig blog du har og dejlige billeder af forårsblomster i krukkerne. Jeg kommer helt sikkert til at besøge din blog en anden gang.

Maria sa...

Mer av de nydelige irisene! Dette er jo til å bli godt humør av. Men du har da altfor få roser. Vi må ta oss en tur på Rom i vår :-)))

Besta sa...

For noen nydelig bilder du viser i dag, iris er skjønn.
Roser elsker jeg også.
Ha en fin lørdag.
klem fra marilyn

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Ninni!
Så ljuvligt du har gjort det på trappen din!

Vet du, idag smälte snön undan så snabbt att de första snödropparna tittade fram!! Jag skrek rakt ut "Snödroppar!!!!!" När jag kom hem efter en lång utflykt med hundvännerna. Så underbart det känns!

Gry sa...

Herlige bilder! Lengter enda mer etter vår når jeg ser disse.

Har sett de første knoppene på julerosen i dag.

Linda sa...

Kan tenke meg det er nydelig når rosene står i blomst:) Deilig med vår på trappen. I da ghar jeg funnet mange vårtegn også:) Deilig:)Driver me då knoter med innlegg som skal inneholde et collage... ikke lett, har ikke lykkes så langt.He, he:)

Marie sa...

Så nydeleg du har pynta i korger og krukker :)

Eg har våriris i ei krukke ved døra, dei har stått ute heile vinteren og har berre spirer ennå.

God helg :)

Unknown sa...

Beautiful flowers and great photographs

Edgar sa...

Oj, så flott arrangement du gjort!
Virkelig inspirende å se! Hjelper på humøret med litt farger :-)

Laila -Karin sa...

Så vakkert det var med iris.
Her er snøen nesten borte , det var ganske fasinerene å sehva som dukket fram.
Ha en herlig helg

Torunn sa...

NYDELIGE bilder fra trappen din! De blå irisene var jo bare helskjønne!!
Ja, det har vært en delig dag i dag og nå er jeg helt sikker på at det snart blir hageliv igjen :-)

Klem Torunn

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fina planteringar du har gjort! Älskar blått. Älskar pärlhyacinter! Urläckert!
Agneta

elle-melle sa...

Dette var et herlig syn:)))
Jeg har ikke fått tak i iris ennå, de kommer i butikken til mandag ble jeg fortalt, så da må jeg inn å handle mer.
Takk for en hyggelig henvisning til rosebloggen min :)
Og, ja Jacqueline du Pre er nydelig, de støvdragerne er bare fantastiske!
Håper du finner en plass til henne.

M.E.V. foto sa...

For en herlig vårstemning det er på trappa di:) Har mange roser jeg drømmer om jeg, og heldigvis har jeg mye plen å ta av enda;) Det er absolutt en herlig tid vi endelig går i møte...

Seascape sa...

Å herlighet nå ble jeg glad JIPPPPI.
Tenk jeg var den heldige vinneren. Jeg gleder meg til å lese frø boken, der er det sikkert mye å lære. Også frø, spennende. Og til og med en overraskelse.
Sender deg en PM snart.

Du for noen nydelige bilder, det ser ut som våren er kommet til deg også.
Jeg har hvert ute i mange timer i dag, nyter vår blomstene. De spretter opp i en slik fart, at egentlig burde vi se at de vokser.

Tenk i dag har vi åpnet opp utestuen etter vinteren og fyrt i peisen og koser oss der ute.
Kos deg i helgen og nyt våren.

Stor klem fra Seascape

Tonerose sa...

Herlig vårstemning på trappa di!! Iris er bare så skjønne, og i selskap av søte små stemor kan det jo ikke bli bedre. Nydelig!

Er med i trekning av en del roser ved verving, men jeg kan bare evt melde meg inn. :o)

35 roser ja - skjønner hva du mener, man vil bare ha flere og flere - til tross for ikke altfor stor hage. Samme her! ...og vi har nå ikke noe plen igjen, det var ingen vanskelig avgjørelse. hihi.

Kos deg masse i helga!

Mia sa...

Nåja, bomma med sån ca 100 stycken, tycker jag inte är så illa ;) Grattis til vinnaren.
Läckra krukor du har planterat. Hos mig får det vänta en stund, annars så blir kontrasterna så himla stora :(
Min fint ser det ut hos dig :)

Knatten sa...

Hej. Vilken härlig blogg du har. Och jag ser att du älskar rosor så som jag. Synd att det är långt kvar till rosorna blommar. /Knatten

Vivishagerom sa...

Så flotte krukker og flotte farger. Nå ble jeg helt varm inne i meg av vårfølelsen. Her er det litt kaldt enda til at jeg kan sette ut slike på trappa, men når tiden er inne så kommer det nok.
Takk for inspirasjon.

Asbjørg sa...

Hei,hei!!
Tusen takk for din kommentar på bloggen min.Såå gøy å høre hvor min kjære påskekylling kommer fra,det hadde jeg ikke ventet.
Du har en nydelig blogg,deg kommer jeg til å besøke ofte!

Anonym sa...

tusen takk Ninni for din skjønne kommentar.. den varmet skal du vite..

inntil jeg får ryddet et drivhus her eller kommet med til hagen i DK, kan jeg like gjerne bruke interiørbloggen fremover.

Det var en deilig sammensetning her.. det eneste jeg finner i blått her er perlehyacint..

Ha en flott søndag.. klem fra mæ

IngunnBW sa...

Å, så mange koselige kommentarer! Tuuusen takk :)

Annette, veldig hyggelig med nye lesere :)

Maria, så du synes det du ja! ROM er jeg med på :) Men første blir det nok Vestby planteskole hvor de har Jacqueline du Pré :D Forresten, det stemmer at vi traff hverandre på Ramme i fjor, men husker ikke om det var vår eller høst.

Besta, Iris har noe helt spesielt :) Jeg er så glad i det litt gammeldagse, eleganterufsete uttrykket som man ofte finner hos Germanicasorter. Reticulata har noe av det samme

Hillvissan; større glede finnes det neppe!

Tunes, noe så herlig!

Linda, det er skjønt å endelig være i den årstiden vi har lengtet etter så lenge .)

Marie, da har du noe å se frem til :) Neste år skal jeg gjøre det samme, blomstene varer så mye lenger når de står som dine

Costas; always happy to read your nice comments :)

Edgar, blomster og farver i potter og krukker er til stor hjelp nå før vinteren slipper taket helt og det begynner å blomstre i havene våre :)

Laila-Karin; ikke allitd like hyggelig det som dukker opp fra sneen nei! Ja, vi har katt...

Torunn, nå er det like før :)

Agneta, blått er nydelig, helt enig :) Jeg valgte disse i stedet for gule påskeliljer i år

Marit; det er bare å kjøpe J. du Pre, da MÅ jeg jo finne en plass :) Trenger hun mer sol enn fra soloppgang og frem til kl 14 tror du? Jeg leste et sted at man skal være forsiktig med beskjæring, hva mener du om det?

Monica, er ikke rosedrømmer de beste drømmer man kan ha :)

Seascape; dette er deg vel unt! Og SÅ langt våren har kommet hos deg, du er jo alltid tidlig ute :) Det høres forlokkende nydelig ut

Tonerose, det har gått meg hus forbi. Men jeg er så sær på hvilke roser jeg vil ha i haven, tar ikke i mot hva som helst! ;) Skulle gjerne ha gravd fjernet hele plenen jeg, men resten er på em måte leieboernes del. Men jeg kan lage en lite bed til har jeg funnet ut :)

Mia, pytt pytt, hundere fra eller til ;)

Knatten, den som venter på noe godt... :) Ventetiden er en del av gleden synes jeg

Vivi, det er snart din tur også :) Disse tåler litt nattefrost om man aklimatiserer dem litt før man setter dem ut. Det går som regel veldig bra

Asbjørg, fint å vite at den har fått så godt hjem :)

Bea, har du fått vite noe mer om dine kjære danske roser har klart vinteren?

Linecas have sa...

Dette var et liflig syn. Så herlig med nytt på trappa om våren og blått er jo bare til å bli glad av da. Her er det for kaldt enda til at jeg har lyst til å sette noe ute. Men snart.=))

Kristins Hus sa...

Hei!
ja, jeg visste da jeg startet med hage, at hosta var en skyggeplante. Men jeg er gledelig overrasket over hvor mye den tåler både tørke og sol... :-D
Sikkert forskjell på sortene, men jeg har en "hekk" av hosta fremfor huset, i full sol!! Og det går smekke-godt, som vi sier på nordvestlandet;-)
God kveld videre

Krsitin

Sjarmerende GJENBRUK sa...

For noen flotte bilder. Blått og brunt sammen er lekkert.
Ha en fin uke i ditt blomster-paradis!
Klem fra Hanna

Tone sa...

Hei du!
Har vært borte i helga og og ikke fått med meg roseinnlegget ditt. Men jeg har roser i hjertet, hue.... hele tida. Gleder meg! Men her er det fortsatt 50cm snø. Jeg lider også av må-ha-syken, og dette året her kommer til å bli en UTFORDRING når dere gale hagedamer legger ut alt dere kjøper og stæsjer med.... - for jeg har valgt å være hjemme det året her: null inntekt...så jeg som har gått av skaftet hvert år, og vært så mye på hagesenter at jeg kunne jobba der (vet hvor alt er...) - jeg må enten holde meg unna bloggverden....eller svelge hardt og luke ugress isteden. Jeg har jo over 100 roser så jeg skal vel ikke klage...!

Fine blå perleblomster, kjøper alltid med meg mange til påsken!

Stein sa...

Veldig lekre fargekombinasjoner på vårløken og sommerblomstene dine!
De gir skikkelig tro på at våren endelig har kommet!
Du har en skikkelig fin blogg forresten! :)
Stein

krepsemor sa...

Ninni, for noen nydelig farger og planter! Blått er virkelig flott, og du er så flink til å gjøre det vakkert! Tusen takk for titten! Og ha en koselig vårlig uke!

Torill sa...

Kjempefin beplantning. Denne veka håper eg å gjera meir av det samme !!
Takk for titten !!

Furulunden sa...

Oi, oi, oi, så vakkert. Flotte fargekombinasjoner også.

Hage foto og natur sa...

Nyyydelig!
Gleder meg til å pynte inngangspartiet.
Ha en fin dag!

FO - 2 sa...

SÅ FINT du har pynta utenfor der hos deg! :)) Med mine favoritter. Fioler, perleblomster og våriris. Nydelige, alle sammen! :) Nyt synet,
og ha fine dager fremover.
Det våres mer og mer, for hver dag som går. Her er snøen borte nå, og vårblomstrene titter opp. Snøklokker, krokus og våriris.
Mine KH - løker står egentlig i ganske våt jord. Slik er det jo her, som regel. Vinteren gjennom også. Vi har vanligvis våte og milde vintere.
Denne vinteren har vært eventyrlig vakker, med stabilt vær og mye snø, men nå er jeg klar for vår, ja.

God tirsdagskveld.
Klem.

FO - 2 sa...

Gratulerer til Seascape, forresten! :))