onsdag 17. mars 2010

Iris reticulta, en skjønn liten drøm


Jeg vet jeg sier det gjentatte ganger om ulike blomster, men dette må da være vårens søsteste! De er jo ikke store tassene, men desto yndigere synes jeg. Jeg har plantet dem tidligere i haven, en lys blå sort, men de har gått ut. Dette er kjennetegnet på mange løker, f.eks de fleste tulipaner, de forsvinner med årene. Nå hjelper det sikkert ikke at jeg har en sterk tendens til å rote rundt i jorden, i løpet av sommeren flyttes stauder hit og dit og nye plantes. Andre løker som sneklokker og spesielt Scilla, formerer seg nesten ut av sitt gode skinn.


Disse løkene vil plantes dypt i veldrenert og sandholdig jord og må for all del ikke plantes sammen med fuktelskende planter. Jeg har mine sammen med stokkroser. Under blomstringen kan de vannes noe mer.


Ute i friluft blir ikke denne irissorten mer enn ca 10 cm høy og blomstrer tidlig. Iris reticulta går under navnene snørirs og våriris. Drives de frem inne i stuen blir de nesten dobbelt så høye. Dette skyldes den varme inneluften som gir økt vekst.



Jeg synes denne kongeblå farven er fantastisk lekker. Den gjør seg veldig godt alene, eller som små blikkfang innimellom den lys blå sorten.

29 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilka fina irisar. Och vilken fantastisk fin blåfärg.
Så snygg vårplantering du gjort i din korg.
Vi har solsken idag och jag hoppas att det blir plusgrader.

Ha en bra dag
Kramen/Gunilla

elle-melle sa...

Ja, er de ikke skjønne så vet ikke jeg:))

Jeg har dem ute i hagen og venter i spenning på at de skal dukke frem av snøen. De pleier å blomstre tidlig her hos meg. De lyseblå 'Katharine Hodgkin' som du kanskje mener har jeg også hatt, men den er mindre hardfør og har forsvunnet fra min hage også. Synd for den er nydelig!

Mari Anne sa...

Dette er en av mine favoritter også.

Jeg har valgt å plante dem i krukke og sette i kjelleren. Så tar jeg dem inn i drivhuset når jeg får lyst på litt vår. Jeg mener å se at de er flere i år enn i fjor, men det er kan hende bare ønsketenkning.

Lavendel sa...

Så blå - så skøn!

IngunnBW sa...

Takk Gunilla :) Håper solen skinner hos deg i dag

Det er helt sikkert 'Katharine Hodgkin' jeg hadde Marit, jeg er ikke noe flink til å notere ned navnesorter. De siste par årene har jeg i det miste begynt å spare på etikketter og frøposer :) Så du tror den mørke er mer hardfør enn den lys blå? Det blir spennende å se!

Mari Anne, det er mye mulig at de formerer seg med en så gunstig overvintring som du gir dem. Hadde jeg bare hatt en kald kjeller! Jeg vil svært gjerne høre om det stemmer med forøkningen :)

Marit sa...

Nydelig blåfarge, ja! Helt utrolig at noe så lite kan stråle så mye som disse gjør :)

Kathrine sa...

Utrolig flott! Jeg vet ikke hvor mange iriser jeg har, men denne har jeg iallefall ikke. Nydelig!

:)

Tonerose sa...

Så lekkert!! De er kjempeskjønne, og disse du har her har jo virkelig en helt nydelig farge. Deilig vårlig!! :o) Så pent du har gjort det med kurven. Søtt!

ja, jeg ønsker meg flere juleroser i fargene du skriver. De er jo så skjønne! Alle nydelige bildene på bloggen til Claus Dalby hjelper jo ikke akkurat... hihi.

Lykke til på stiklingsjakt i morgen!! Håper de har juleroser også!

Unknown sa...

Beautiful Irises ..

Aud sa...

Jeg er egentlig ikke så veldig glad i Iris, men disse små vår Irisene, og spesielt denne blå er nydelig.

Frøken Solhat sa...

Ninni....fantastiske billeder. Iris er skøn, men jeg har ikke selv haft held med dem i haven så jeg nyder dem nede ved søen i stedet :0)

elle-melle sa...

Her hos meg har de stått ute i hagen i mange år og de blir stadig flere - jeg har delt tuene opp til flere ganger og har dem nå flere steder i hagen, men 'KH' varte bare en sesong i min hage.
De er noen av de jeg først kikker etter om våren - etter snøklokkene- og de er absolutt blant vårfavorittene. Med en slik klar og sterk blåfarge er de jo lette å få øye på.
Gleder meg til å hilse på dem i år.

IngunnBW sa...

Så flott å vite Marit! Det er antageligvis litt soneavhengig, du har lav sone så vidt jeg vet. I gamlehaven i H4-5, gikk den ut, men det er jo også mulig at barfrost eller at jeg kanskje ikke plantet dem dypt nok spiller inn her.

Stein sa...

Utrolig flotte! De kommer jo nesten enda bedre til sin rett i en slik kurv enn i vanlige blomsterbed!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Jag håller med dig Ninni, flott farve!

Jag har också några reticulator, men den där lite mörkare sorten du vet... Hoppas de kommer upp i år igen. Man längtar ju nu...

Måndagens blomsterkorg var också mycket läcker:-)

Linda sa...

Nydeligebilder:) Takker fo rhyggelig hilsen hos meg. Formen til frøknen er myyye bedre og det er vi glade for.
Så dumt med boken til claus da. Men det kan vel være noen butikker eller sånn har den inne??? Skal si fra om jeg skulle komme over noen:)Kan jo ikke bare gi opp, riktig innstilling:)

Stemmer med klokkeranke(cobea)og sangusorbia. Er i grunn amatør på dette med å så, men er veldig spent:)Drømmene er høyere enn evnene så langt, he, he:)

Gry sa...

Helt ening! Utrolig flott farge, og så med snøen som kontrast blir det blå bare enda mer understreket. Vi trenger litt blomster nå.

Ellen Walnum sa...

Riktig lekker liten sak det der!

Maria sa...

Nydelig. Rett og slett nydelig. Det blir litt trist med en vår uten løkblomster i haven, men det skal ikke bli noen vane. Jeg hadde både den fantastiske blå og K.H. i haven på Høybråten (dårlig H4), og de kom begge trofast tilbake. K.H. sto i sand - jeg turde ikke ha henne i leirejorden der oppe.

Magdalena sa...

Gurimalla så nyyyydelig..!!!

krepsemor sa...

Åhhh, så flotte iriser! Bærer virkelig bud om vår! Og snart er det vårjevndøgn! Da er dag og natt like lang på store deler av jordkloden! For en fantastisk tid vi går i møte nå!

krepsemor sa...

Åhhh, så flotte iriser! Bærer virkelig bud om vår! Og snart er det vårjevndøgn! Da er dag og natt like lang på store deler av jordkloden! For en fantastisk tid vi går i møte nå!

Anne (Moseplassen) sa...

nydelig!
De har ikke hatt våriris i butikkene mannen har vært innom for meg, men vi ble lovet at det skulle komme inn flere på plantasjen, så jeg venter spent :D

IngunnBW sa...

Maria; det er utrolig fasinerende at vi har ulike erfaringer, jeg blir så nysgjerrig på årsaken! Dersom dine sto i ren sand, er dette kanskje løsningen? Det må prøves :) Da starter jakten på flere KH tenker jeg.

Anne; jeg kjøpte mine på Oasen. Håper mannen din finner noen til deg :) Og den duften de har da, mmmmm...

Ja, snart er det vårjevndøgn Krepsemor! Jippi!

Krysser fingrene for dine reticulata Hillevissan :)

Marina sa...

Jeg elsker våriris og selvom de er sværre at få til at trives i haven så kan jeg ikke lade være med at prøve. At have dem sammen med stokroser lyder da iøvrigt som en super god ide.

Og så har jeg det ligesom du: jeg kan ikke lade være med at elske så mange forskellige blomster og hver gang lyder jeg som om det er min yndlingsblomst.

Mrs B sa...

TUSEN TAKK FOR TIPSET!! :D Hurra, hurra, hurra!!!!

Unknown sa...

ÅÅÅhh nyyydelige!!!
Ellers, svar på kommentaren din i bloggen min, vet jo aldri om jeg skal svare der eller hos den som spør, jeg.. Så her går jeg dobbelt.

Ninni: Jo, fordi hvis du går på "alle innlegg" og klikker øverst til høyre på "utvidet visning" så kan du bare scrolle deg igjennom x-antall innlegg uten å klikke et sted. Neste gang du logger deg inn, så ser du hvor mange nye det er siden sist. Glimrende!

Stina sa...

Väldigt vackert. Min farmor hette Iris.:-) Stina

Seascape sa...

Ja den er nydelig den blå Irisen om våren. Jeg hadde også en del av disse, men de liksom bare forsvinner med årene.
Bildene din er fantastisk fine.

Takk for kommentaren i bloggen min.
Det er Blåveis i fra i år som er kommet i knopp. En solskinnsdag så er den sikkert åpen i blomsten.
Herlig tid dette og den må nytes.

Klem fra Seascape