søndag 7. mars 2010

Gräs & Bambu

 
Tittel: Gräs & Bambu
Forfattere; Marie Hansson, Bjørn Hansson
Forlag: Prisma
ISBN: 978-91-518-4683-5
 
027 
Dersom du er glad i prydgress og bambus, har du her et fantastisk oppslagsverk rikt illustrert med 400 vakre bilder. Løp og kjøp! Den overskygger det jeg har sett av tilsvarende bøker. Her er alt tatt med; kriterier for hvilke sorter man skal velge (form, tekstur, farge og årstid), hvordan man anvender prydgress/bambus, prydgress i de nye naturinspirerte havene samt prærien som inspirasjonkilde. Svært mange gressorter har sin opprinnelse fra prærien. Dette kommer jeg tilbake til med bøker av Piet Oudolf, en av mine store helter :) Vi får vite om klima og herdighet, hvordan man dyrker gress, beskjæring, skadesykdommer og gress for ulike forhold.
 
022025
 
Det er en egen innholdsrik del om bambus, samt et kapitel om design med prydgress og bambus.
 
024023
 
026
 
Bildene er virkelig et stort pluss ved boken, vakre bilder som gjør teksten lettfattlig. Jeg for min del klarer ikke å holde konsentrasjonen oppe med lange tekster uten en eneste illustrasjon. Det var ikke noe probelm her med bilder man bare kan sukke henført over. Boken fyller sjelen med vakre vekster og er også en solid lærebok.
 
021
 
Over halve boken rommer et fyldig leksikon hvor hver vekst er avbildet og nøye beskrevet. Hver hovedsort deles inn i
Beskrivelse
Anvendelse og gode naboer
Dyrking, formering og eventuelle sykdommer
 
029

15 kommentarer:

Sigrid sa...

Det var et godt tips. Den boken skal bestilles :-)

Unknown sa...

ÅÅÅÅh du må ikke friste sånn!

Tonerose sa...

det virket som en virkelig bra bok! Du har jammen mange gode tips du Ninni! :o) Så flotte bilder du viser forresten, herlige vinterbilder på tidligere innlegg. Også så herlige blomstererter!! jeg gleder meg til sommeren! *sukk* Blomstererter er virkelig en av sommerblomst-favorittene, de dufter jo helt himmelsk - og blomstrer bare mer jo mer man plukker til buketter!

Vidunderlig. :O) i år har jeg bestilt flere sorter fra impecta som jeg ikke har prøvd før, både mørk mørk rød - nesten svart, og en som ser virkelig blå-blå ut! på bildene ser den nesten koboltblå ut, de gleder jeg meg veldig til!!

...søtt til pynting av bord til guttebursdag! :o)

Villrose sa...

Hah! Du kan det å friste folk ut på galeien! Bestilte jo nettopp en bunke deilige hagebøker fra Amazon etter at du la ut åte her....

Tonerose sa...

Tusen takk! :o)

Plantasjen i Mjøndalen. La desverre ikke merke til hvorvidt de hadde cactusDahlia, men de hadde ganske mange - så meget mulig! :o) Om jeg kommer over de skal jeg si ifra!!

Fortsatt god søndag!

Kristins Hus sa...

:-D ja! enig med deg om det med nisser og gnomer altså!! Der går grensen...
Det naturlige er ofte det beste så klart. Men hadde ikke takket nei til en rusten jernseng, eller en madonna i jern e.l, under trærne i hagen en varm junidag. Fullt av tepper og puter...Men så er det dette med vær og vind da. Vi nordmøringer må kunne regne med litt søvest og kuling innimellom. Å løpe ut og inn med puter m.m. er skrekkelig kjedelig;-)
Nei, nå tar det helt av her:-D
Riktig god kveld til deg

Kristin

Marit sa...

Det så ut til å være en flott bok! Grass og bambus er flott i hagen :)

Anita sa...

Takk boktipset. Jeg har ikke gress fra før av i hagen...men har sett frø av to gresssorter nå.
Det er spennende det med gress synes jeg...

Ha en fin uke
Klem Anita

lavendel mio sa...

Denne skulle jeg hatt i hus:))
Får aldri nok hagetips,gress og bambus er så vakkert.
Endelig er det mildvær og regn her...snøen smelter i rasende fart:)
Ønsker deg en fin uke,klem Hanne

Seascape sa...

Den boken så riktig spennende ut, den må jeg sette på ønskelisten min.

Ser du har utfordret meg, jeg tar utfordringen men jeg trenger litt tid.

Klem

IngunnBW sa...

Så koselig dere skriver :)

Jeg skal legge ut flere åter etterhvert Villrose, bra betegnelse ;) Jeg er ikke redd for å friste dere, for jeg vet det er noe som vil gi dere mange gleder - mange ganger! Og disse visner heller ikke ned om høsten.

Jeg kunne helt klart hatt det slik du beskriver i haven Kristin, jeg sikler på et rustent lysthus og en tilsvarende benk bl.a... Det er så mye fint! Men man få sette tæring etter næring og besinne lystene sine :)

Tusen takk Tonerose, så snilt! Det er gulhvit og mørk, mørk rød jeg er interessert i. Det er så fint å kunne ha noe i bedene som blomstrer hele sommeren :) Og jeg liker disse rufsete Dahlia'ne så godt. Det blir spennede å se erteblomstene dine etter hvert :)

Anita; hvilke sorter gress har du sådd?

Så bra du tar utfordringen Seascape :) Venter spent!

FO - 2 sa...

Prydgress er spennende vekster.
Så mange varianter... Gøy!
Godt boktips dette.

God mandag,
og god ny uke! :))

Jens Svensson sa...

Detta verkar vara en bok jag kommer att inhandla snarast! Fantastiska bilder! Jag vill använda mig mycket av gräs i mina planteringar då jag älskar formen och framför allt rörelserna gräset skapar. Det går att kombinera med så mycket. Kul att få besök av en norska på mina bloggar förresten, Välkommen!

Hip Spaces sa...

Oi så gøy. Jeg elsker bambus og prydgress. En perfekt bok for meg som "hagenovise". Si meg hvor bestiller du disse bøkene?

Takk for en lærerik blogg :-)

Hip Spaces sa...

Tusen takk for kjapp tilbakemelding. Boken + fire til (lett å la seg rive med gitt) ble bestilt på Capris. Nå er det bare å glede seg til de dumper ned i postkassen. Ha en fortsatt fin påske!