søndag 14. mars 2010

Dejlige Danmark

Fra jeg var barn og ferierte i Danmark i campingvogn med mor, far og en kusine, har Danmark vært mitt ferieland nr 1. Jeg videreførte tradisjonen da jeg fikk barn selv og har hatt med mine egne gutter på utallige ferier rundt om i Danmarks land. Siste ferietur gikk til Gilleleje og Hornbæk på nordspissen av Skjælland med yngstemann som da var 16 og en kamerat av ham.

Er det noe jeg forbinder med Danmark er det strendene med bakker som er kledd med tuster av stivt gress og myke sandstrender. Nydelig!

IM000010 IM000043  
                                                                                                                                                   Noe annet jeg simpelthen elsker, er de utrolig sjarmerende lave husene med torvtak og stokkroser langs gjerder og oppetter vegger. Jeg blir helt henført og glemmer alt rundt meg. Sønnen og kameraten gikk enten milelangt foran eller bak meg fordi jeg så så 'turist' ut når jeg gikk ut i gatene for å fotografere. Og det er jo kjempeflaut selvsagt :)

IM000036 IM000038

Det var kunstuke i Gillilje mens vi var der og mye liv og røre :) En dag vi kjørte på måfå for å se oss rundt, kom vi over denne fantastiske sandskulpturen som kunstnere hadde bygget. Man skulle jo ikke tro det var mulig! Den var litt avansert enn sandslottene vi laget på stranden da jeg var barn kan man si :)

IM000031 IM000033

På Rudolf Tegners Museum var det et mangfold vakre skulpturer av gips og marmor laget av billedhuggeren Tegner. Denne står også i Helsingør like ved fergeleiet.

IM000061

En dag var avsatt til Tivoli i København. Mens guttene moret seg med berg og dalbaner, koste jeg meg med anleggets mange vakre visulle sanseinntrykk.

IM000085

IM000087  IM000086IM000088

Jeg kjenner at jeg må tilbake til Danmark snart når jeg ser igjen disse bildene :)

24 kommentarer:

Anonym sa...

sukk.. nydelig bilder :o)
Knep du ikke stokkroser ??? det er lov!! du bar smiler pent og sier du gjerne vil få lov å ta noen :o)) alle danskene skjønner dette..

sitter her og venter på bilder fra hagen i DK.. er redd både Cameliaen og rosene er gått dukken under snøen denne vinteren.. tenke overhodet ikke på å dekke til før jeg dro.. hvem visste at det skulle komme over 1m snø..

Du kan tro jeg gleder meg til å følge Dalbys programmer.. fikk med meg de fleste i DK men tar gjerne en dose til :o)

Ha en koselig søndag

Vivishagerom sa...

Så flott det var der. Skjønner godt at du syns Danmark er toppen. Jeg har slike feriefølelser for Sverige. Merkelig hvor godt slike ferieminner sitter fast i sjela.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Åhh, elsker DK! Vakre bilder!

Klem

Linda sa...

Elsker danmark selv, men etter å ha ha vært medlem i den danske hageforeningen og mottar bladet "haven" og har lest blandt annet claus sine bøker, så har danmark blitt enda bedre. Og når jeg skal til danmark kan jeg ikke unngå å sjekke om det ikke er et sted i nærheten som er verdt et besøk:)Slik som gartneri toftegaard ikke langt fra Køben eller Ishøj hvor vi var i sommer:)

Oleiv Lene sa...

Ja Danmark er et flott land:o) Vi var der flere ganger når vi var ungene og en gang på korpstur (!) Nå er det vel vår tur å reise på oppdagelsesferd med ungene i det lille flate landet:o)
Ha en fin søndag!

Bluggi buggi blogg sa...

Hei hei :)
Nå fikk jeg lyst til å reise til Danmark.Så masse fine bilder.
Jeg la meg til som følger jeg. Her vil jeg komme tilbake :)
Du er velkommen til min blogg om du vil.
Ha en fin søndage.
Trude :)

Unknown sa...

Good Morning..
Beautiful photographs again as always..
you make my day looking at them..
Have a nice day..
Costas

Frøken Solhat sa...

Ninni....du skal være så velkommen :0)

Hvor sjovt du snakker om stokroser og bindingsværk....som du kan se var jeg rundt i haven i går der tog jeg bl.a. billeder af de stokroser jeg såede sidste år. De er villige til at spire og har det godt alle sammen.

Så kommer du forbi venter der nogle stykker på dig......jeg har næppe plads til dem alle selv :0)

Frøene er fra mine egne stokroser som oprindeligt kommer fra nogle frø jeg har "snuppet" i Sæby. Sæby er en fantastisk lille by syd for Skagen og Frederikshavn. Her står stokroserne tæt i den gamle bydel -et fantastisk syn.

God søndag

Knus Dorthe

Mia sa...

Danmark är en pärla av ett resmål. Också mina föräldrar tog med mig dit. Vilken charm det landet har, speciellt för oss hagaentusiaster ..
Jag hittar inte fram till dom danska tv programmen, vad gör jag för fel, har letat runt på hela dr.dk. Ett tips ??

IngunnBW sa...

Bea, håper virkelig det går bra med den danske haven din! Om sneen kom før barfrosten burde det gå bra for rosene i alle fall?
Jeg er nok for beskjeden til å få meg til å spørre om noe slik, synes det er ille nok å ta bilder av dem ubedt ;)

Vivi, så koselig å tenke tilbake på :)

Linda, det er nesten like koselig som selve ferien å planlegge og finne frem til steder man har lyst å besøke :)

Oleiv Lene, det er kjempekoselig å gjenoppdage Danmark sammen med barna Gled deg!

Bluggi, så hyggelig :)

Costas; happy to please you :)

Dorthe, Sæby er en utrolig sjarmerende liten by. Jeg drar gjerne dit igjen uten små barn på slep :) Jeg sådde også en del stokkroser i fjor, og er veldig spent på om de kommer tilbake i år.

Mia, her ser du progremmene
http://www.dr.dk/DR2/Drivhusdroemme
Kos deg! Er helt enig; Danmark har alt. Kosleigere mennesker finnes neppe

krepsemor sa...

Nydelige bilder du lar oss ta del i! Vi trenger å drømme oss bort litt nå....Fikk også lyst til å reise til Danmark :o) Jeg var med en trailer for mange år siden, og de karakteriktiske husene falt jeg også for! De går så fint inn i naturen rundt, ingen grelle farger!
Det siste bildet med den store og flotte hortensiaen wow!
Tusen takk for titten, Ninni!

FO - 2 sa...

Flotte bilder! :)
Det er virkelig deilig å være norsk i Danmark! :)))))
Jeg kunne flyttet dit på flekken, jeg. ;) På en liten bondegård, der jeg kunne dyrke mye godt og vakkert.
Siden kunne jeg sette meg i vegkanten, slik som flere gjør der, for å selge av naturens grøde... ;)
Jaaa. Drømmer meg helt bort her nå... Hehe. I Danmark kan man også kose seg og virkelig nyte av livets gleder og goder. Jeg er en livsnyter og ganske så kulinarisk av meg, så Danmark hadde vært perfekt, sånn sett. ;)) Der finner man også økologiske matvarer osv. til fornuftige priser.
Sukk... ;))

Har det ikke så verst i min egen hage, eller på øya her heller altså...
Men Danmark virker forlokkende... :)

God norsk søndag til deg!
Jeg mimrer sammen med deg...
KLEM.

Lisemoren sa...

Ja Danskene kan det der med hage. Jeg er særlig begeistret for de lune hagerommene med sitteplasser. Det er så sjarmerende, frodig og litt uryddig på samme tid. Lekkert men hverdagslig og langt ifra striglet. Det synes jeg er så flott.

Siste bildet var jo bare herlig. Tenk å få hortensiaen så frodig i en krukke ! Jeg får de bare ikke til i bedene engang, og det sier litt når jeg bor i bergen. For her er det i hvertfall fuktig og surt nok, he,he.

Men jeg gir ikke. Slike bilder er nettopp det som gir meg inspirasjon og ideer til å prøve ut i min egen hage :)

Ønsker deg en god ny uke

elle-melle sa...

Flotte bilder fra et flott land.
Jeg har også vært på utallige ferieture i Danmark, både med bil og sykkel. Danmark er et land man stadig kan vende tilbake til og alltid oppdage eller oppleve noe nytt.

PS: Jeg knep med meg frø av både stokkroser og valmuer og har hatt gleden av begge to i mange år her i hagen.

Gry sa...

Samme her i gården! Campignvogn i Danmark med mamma og pappa da vi var barn. Men når det var min tur å ta med egne barn blir det å leie sommerhus i stedet. Velstanden har nådd oss!

Vi skal til Danmark i år også, og sansynligvis blir det siste gang på en stund. Snufs, for jeg elsker Danmark!

Claus Dalby sa...

Kære Ninni,

Sikke en dejlig blog med fine fotos, du har. Jeg blev selvfølgelig nysgerrig, fordi du har lagt så søde bemærkninger på min blog, Tusind tak.
Jeg er helt stolt af at være dansk, når jeg ser dine billeder. Glæder mig til at komme tilbage.

Bedste hilsner fra Claus

M.E.V. foto sa...

Tror jeg må en tur til Danmark jeg... Har ikke vært der siden jeg var tenåring, og da var ikke interessen for hager særlig stor... Nydelige bilder:)

Marit sa...

Så nydelige bilder, Ninni! Helt enig med deg, Danmark har mye fint å se på. Har hatt mange ferier der jeg også.

Lavendel sa...

Hvor taler du pænt om danske haver - tænk, jeg synes, der er så smukt - og STORT i Norge! Du skal være velkommen også her til at snuppe lidt stokrosefrø - eller andre , du kunne tænke dig! Tænk også så mange fine hgeblogge , Norge har! mange gode hilsner Lavendel

IngunnBW sa...

Den hortensian var enda flottere live Krepsemor

Jeg drømmer også flytte-til-Danmark-drømmer, Ida :) Skulle jeg flyttet til et annet land hadde det uten tvil blitt Danmark.

Du beskriver den særegne sjarmen så godt, Lisemoren :)

Jeg har også byttet ut en kummerlig campingtilværelse med feriehus Gry, må ha litt komfort på ferie også

Det er lett å snakke pent om Danmark, du kan med rette være stolt Claus :)

Tenk å se Danmark med nye hageøyne da Monica, du kommer til å fryde deg!

Så koeslig Iris, vi er mange som er glad i Danmark

Lavendel, vi har flotte land på hver vår måte, det må jo være de to beste land i verden :) Om du bor på NordJylland, kan det hende jeg kommer før du aner ;)

Marie sa...

Nydelege bilde frå Danmark!

hildeG sa...

Nydelige bilder! Vi har også tilbrakt utallige ferier i Danmark, og senest i dag snakket jentene ved middagsbordet om at de ville tilbake. Har planlagt korbesøk med Cantarelle i København til høsten. Gleder meg!

Stein sa...

Flotte bilder! På tide jeg avlegger Danmark et besøk igjen! ;-) Ha en fin dag.
Stein

Mine Blomster sa...

Det er deiligt å være Norsk i Danmark...
Med disse vakre bilder var vi nesten der igjen.
Og tenk, det er bare nabo landet. Ikke langt unna, og så er det som du skriver...sand, strå, små hus.... Blir nesten litt dårlig her jeg sitter...

Ha en fin kveld du, så forsetter jeg å drømme videre!!
;O)))