lørdag 13. mars 2010

Helleborus, julerose

Disse skjønne staudene  kan glede oss med blomster allerede på nyåret i milde vintre. De blomstrer gjerne med sne rundt føttene, flinke - ikke sant? :) Jeg har vært så heldig å få tak i noen store eksemplarer på Ramme gård under vårddagene.


De står ute under dype snemengder nå, men så fort det tiner i bedet, vil knoppene briste før all sneen er borte. Først vokser stilkene med små nydelige klokkelignende knopper som nikker med hodet, deretter vidunderlige blomster i hopetall. Gjett om jeg gleder meg!


Dersom man kjøper juleroser nå, bør man prøve å sette dem så kjølig som mulig til de verste kuldegradene er over og de kan settes ut. Ikke la jorden tørke ut.


Det finnes flere sorter Helleborus, bl.a niger, x hybrida og orientalis med farger fra hvit til dypeste rød. Alle er vintergrønne. Det er alltid lurt å se på planteners opphavnssted for å lettere bedømme go forstå hvilke forhold de trives under. Juleroser har sin opprinnelse i fuktige skogsbunner i Alpene. Det forteller oss om halvskygge og fuk.

Juleroser er enkle og takknemlige planter og trives som nevnt i halvskygge og lett fuktig jord. De er hverken glad i stående fukt eller uttørking. Plant den i vanlig kalkholdig hagejord, gjerne veldrenert og humusrik. Gi dem godt med næring og gjerne et vinterdekke med granbar. Det kan være en fordel å klippe bort bladene på våren for å unngå soppsykdom på planten. Om man må flytte dem, vil sannsynligvis blomstringen utebli et år eller to.Er man heldig, kan man oppdage nye småspirer under moderplanten :)

Du kan lese mer om juleroser i Claus Dalbys vakre bok 'Juleroser og påskeklokker'.



22 kommentarer:

Villrose sa...

Gjett om jeg gleder meg :-)
I tillegg til niger som jeg hadde fra før, plantet jeg flere sorter i fjor. Så jo bare blader i høst. Men hvis de dukker opp like friske fra snøen, håper jeg på blomstring i purpur, rosa, hvitt og fylt.

Må-ha-planter i skyggehagen!

Margrethe sa...

Enig med deg i at dette er flotte planter. Men jeg har aldri fått mine "forsøk" til å trives. Hvis jeg kjøper en nå, kan denne stå ute i en krukke da? Er jo redd de skal fryse.

Linda sa...

Ja de er så vakre:) Jeg har en på stuebordet nå, som skal plantes ut når det er mulig:) Og så angrer jeg bare så veldig på at jeg ikke gjorde det i fjor slik at jeg kunne glede meg over slike vakre ting tidlig i hagen:) Og et besøk på ramme gård er lagt inn i planen i år:)

Marit sa...

Sukk, så nydelige bilder! Julerosene er vakre, ja. Jeg sådde mange i fjor, og er kjempespent på om de har klart seg denne vinteren.

Maria sa...

Du er en fotokløpper! Graulerer med vakre og inspirerende bilder

Berit sa...

Mmmm, lekre bilder!
Bladene dukket fram fra snøen sist helg. Jeg tror en kan trenge mange av disse så smånimgom!

Oleiv Lene sa...

En utrolig flott og kraftig sort du har stående på bordet. Juleroser er en av de sortene jeg skal få i jorden etterhvert. Det er en plante jeg virkelig er imponerte over.
Trodde våren var kommet hit på Nordmøre, men nå snør det jammen det meg igjen... sukk!!
Ha en fin dag:o)

Mia sa...

Jag föll pladask för dom i julas, när dom blomstrat över åkte dom ut i boden, men, hm, jag har glömt vattna, zero hopp för dom då, borde jag kanske sätta dom ut med lite snö i pottan?..

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Trodde nesten dette var et bidrag i Blommiga Fredag der arr og støvbærere er tema i dag!
Nydelige juleroser. Ser fram til snøen går for å se dem blomstre der de står utenfor kjøkkenplassen vår.
Ha en fin hælj!

Unknown sa...

Beautiful flowers and landscapes..
Great photography..
Costas

Frøken Solhat sa...

.....mit hjerte banker Ninni. Ingen have uden :0)
God lørdag :0)

IngunnBW sa...

Det høres ut til å bli en fantastisk vakker vår i skyggebedet ditt Villrose :)

Margrethe, du bør la den stå inne til faren for nattefrost er over. Det blir litt for tøff overgang for en inneplante å komme ut nå. Men du kan sette den ut f.eks på trappen om dagen så lenge :)

Jeg har virkelig fått opp øynene for juleroser de siste årene Linda, så bestanden skal helt klart økes :) Håper vi sees på Ramme!

Så spennende Iris :) Du får passe på å ikke være for ivrig med lukingen ;) Hos deg må jo juleroser være midt i blinken

Takk Maria, kjempekoselig :)

Har sneen virkelig smeltet så mye hos deg Berit? Jeg skal ut å måke frem mine i dag :)

Så leit med enda mer sne Oleiv Lene, mars er en lunefull måned. Men uansett får vel dere tidlig vår i dine strøk :)

Mia, hvis julerosene dine har sått i en kald bod kan du sette dem ut i skygge (viktig!) med sne i potten. Jeg ville også gitt dem litt vann først, ikke så de blir dryppende våt - bare litt. Håper det går bra! Lykke til :)

Det var en smart plassering Vilt og vakkert :) Jeg ser mine hver gang jeg går ut døren :)

Det er lurt å tenke på plasseringen når man skal plante juleroser, slik at de kommer i øyesyn uten at man må måke seg gjennom hele haven for å ta en titt på dem.

Thanks Costas! Appreciate :)

Helt enig Frøken Solhatt :)

Ønsker dere alle en kjempefin og vårlig helg

Torill sa...

Takk for koslig kommentar på min blogg. Her hos deg fann eg det eg ikkje har leita opp sjølv for å finnaut. Denne kvite julerosa trur har fått fine forhold å leva under. Den andre er eg redd det kan bli for mykje sol og for tørt på etter det du beskriv her. Kanskje den må få ein ny plass. Håper våren snart kjem til alle som venter !! Go`helg.

Besta sa...

Juleroser er bare nydelig. Og flotte bilder.
Her lengtes det virkelig etter våren nå.
Ha en fin lørdag.
klem fra marilyn

Tonerose sa...

Så nydelig julerose! Jeg har ikke noen selv enda,men jeg ser jammen at det må forandres på ja!! ...og det er jo så utrolig herlig med de aller første blomstene som kommer i hagen også - det er jo veeeldig stas! Jepp, nå ser jeg at julerose må skrives opp på ønskelisten!

sukk, ramme gård ja. Dit har jeg lyst til å dra!! :o)

jippi, claus dalby har kommet med blogg!! tusen takk ninni - jeg gleder meg masse til å titte innom der!! Jeg synes han er SÅ flink, helt herlig! :o)

Riktig god helg til deg og dine! :o)

Snäckskalsdalen. sa...

Hej igen!
Tack för att du tittat in på bloggen min!
Mina julrosor är än så länge begravda under nån meter senö. Jag väntar så på att få se hur dom har det!
Vackra bilder!
Kram
Agneta

elle-melle sa...

Å ja disse er nydelige:) Jeg venter i spenning på at mine skal dukke frem fra snøen. De hvite som blomstrer først stod jo med knopper da snøen kom.
Fabelaktig gode bilder!

Lisemoren sa...

For en nydelig blomst du viser i dag. Bildene dine er nydelige også. En fryd for øyet.

Julerose har jeg aldri prøvd, hverken inne eller ute. Ser at mange har den til jul,og at den er lett å få tak i for tiden. Siden jeg bor i trakter der vintrene er milde hele tiden ble jeg jo fristet. Men det er veldig fuktig i min hage da. Jeg får bare prøve og se tenker jeg.

Jeg koser meg sånn her på sidene dine. Håper det er i orden at jeg legger deg til listen min over favorittblogger.

Hilsen Lisemoren

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Ja, det er mandelblomst. Det var fantastisk å se trærne blomstre.Bildet over er fikner på bar kvist med månen bak!
Jeg har flere bilder i morra av mandeltrærne i en rosedal. Et lite, nydelig epletre sto i blomst også!
Ha en fin kveld!

Gry sa...

Jeg har vært og sett etter mine ute i hagen også. Men ennå er de begravet i snø. Jeg gleder meg bare så til de kommer.

Linecas have sa...

herlig innlegg. Både vakre plasser kunstverk og skjønnheter.
Jeg fik spørsmål om herdigheten på julerosene. Har ikke info om det,men kanskje du vet det? H7???

IngunnBW sa...

Takk alle sammen for kosleige kommentarer, blir så glad :)

Lineca; det er veldig sortsavnengig hvor herdige juleroser er. Bl.a er nigra oppført med H3-4, mens andre går i H6-7.