onsdag 24. mars 2010

En hageplan blir til

Jeg har fått spørsmål om jeg kan lage et innlegg om hvordan jeg lager hageplaner, så her følger en aldri så liten smakebit.

For meg er det svært viktig å tilpasse meg kundens ønsker, være lydhør og ikke la min egen smak dominere. For å kartlegge kundens behov og preferanser, har jeg et skjema til utfylling som jeg sender på mail før befaringen. Kunden får da tid til å tenke gjennom ulike sider ved haven som de kanskje ikke har vurdert tidligere. F.eks hva man skal bruke haven til, ønsker man grønnsaker/urter, steder med innsyn, egnete sitteplasser, vindutsatte partier med behov med skjerming, hvor sneen forsvinner tidligst, favorittplanter, favorittfarger, planter/farver man ikke liker, ønske om en spesiell stil osv osv. Budsjett er et annet vesentlig stikkord.

På befaringen går vi gjennom hvert område som skal endres, jeg noterer flittig og tegner små skisser. Jeg kommer med forslag til ulike løsninger. Sammen kommer vi frem til en hovedløsning. Til slutt går jeg rundt alene og tar bilder.

En hageplan er en tankeprosess både for kunden og meg. Jeg kaster meg ikke over arbeidene med en gang, jeg liker å bruke litt tid, legge fra meg tegning og plantelister et par dager. Svært ofte skjer det at jeg får nye idéer i slike pauser. På denne måten henter jeg frem det beste i meg selv og kan levere fra meg et optimalt sluttprodukt. For meg blir en hageplan på linje med når jeg maler akvareller, jeg legger en del sjel i dem.

Det er mye som skal tas hensyn til når man skal velge planter. Først og fremst klimasonen, stedelige forhold som vind, hvor været står fra og mikroklima.  Selv om man bor i H4, kan det være lune steder i haven hvor man kan prøve vekster for H2-3. Husets stil og farge må hamronere med haven. Et annet viktig moment for valg av vekster er jordsmonn og jordstuktur, fuktig eller tørt. Utvalget begrenser seg naturlig etter disse forholdene. Deretter legger jeg vekt på former og farger. Dersom kunden er på linje med meg, er jeg svært nøye med fargeharmonier. Det ligger i blodet, så selv om kunden ønsker et fargerikt bed, er det fullt mulig å tilfredstille dette selv om jeg velger farger som ikke kolliderer. Blant annet er jeg forsiktig med å blande varme og kalde farger. Skal bedet være rolig og inneholde pasteller, liker jeg å legge inn enkelte blikkfang i en mørk hamonerende farge. Slike utropstegn forhindrer bedet fra å bli kjedelig.

I et staude/rosebed tenker jeg også på at det skal være blomstring fra vår til høst. Variasjon i blomsterformer og høyder er også et moment for å skape spenning og struktur i bedet. Bladverk er noe man bør ta med i betraktningen, både på blomstrende stauder og bladplanter. Bladplanter fungerer godt for å roe ned et bed, lage pauser. De fremhever blomstene og er alltid dekorativ spesielt i perioder hvor blomstringen ikke er på topp. Det finnes utrolig mange varke bladplanter! Jeg er spesielt svak for alunrot, Heuchera, den finnes i så mange lekre fargekombinasjoner.

Når man skal velge busker og trær, bør man tenke litt frem i tid og putte inn noe som er hurtigvoksende for å få høyder i haven. Når så de andre trærne og buskene vokser seg store, kan den første 'hjelperyttern' evt. fjernes.

Dette var en kort skissering, men jeg vil anta dere har fått et beregp om at en hageplan ikke er et samlebåndsprodukt :) Å lage flest mulige hageplaner i løpet av en sesong er ikke målet for meg. Det er sluttproduktet som står i hovedfouks.

Her er en hageplan for en stor eiendom i sone 2 hvor været ofte står hardt på fra syd. Jeg tegner i A3format og leverer den sammen med en detaljert beskrivelse av planen, plantelister med bilder og beskrivelse av hvert sort, samt ulike ark med relevante råd, f.eks jordforbedring, planting, beskjæring, legging av grus/singel/kantstein.

22 kommentarer:

Hjertedamas blogg sa...

Så flott!!!! Skaffer du planter også? Jeg er på jakt etter et Svarthyll tre!!!!! Hvordan får jeg tak i det? Og når det gjelder slike hageplaner: Hvor mye koster det? Og hva slags dataprogram bruker du for å kunne lage disse planene? Og kanskje bør jeg spørre om hvor på kanten av landet holder du til? Klemz

elle-melle sa...

Så flink du er!
Dette krever mye tankearbeid og kunnskap skjønner jeg.
I min hage er det ikke så mye plan, det burde det kanskje ha vært, men her blir det stort sett plantet der det er mulig å få noe ned i jorda:))

Marit sa...

Ja, du er jammen meg flink! Her er det heller ingen plan, men ting kommer inn i hagen etter innfallsmetoden. Det blir heldigvis hage på den måten også. Men du verden, det må være morsomt å planlegge en hel hage!

Edgar sa...

Mye å ta hensyn til :-)
Det er vel nettopp det som gjør det så spennende!
Håper du får mange oppdrag. Planen du viser ser nydelig ut!

Aud sa...

Så artig Ninni at du deler dine tanker og ideer om hvordan en hage skal se ut med oss.
Er så enig med deg at det skal være harmoni og ro, at ting ikke skal kollidere med hverandre.
At man kan lage blikkfang i noe som matcher i farver.
Selv har jeg lagd to store bed hvor jeg har lagt vekt nettopp på farver og bladverk, og lagd blikkfang som harmonerer i farvene.
Jeg er også litt opptatt at man ikke skal ha for mye farver, nettopp for å skape en ro i bedet.
Siden jeg er en bladfrik synes jeg det er moro når jeg kommer over bed med mye forskjellig bladverk.

Bambi sa...

Du er bare kjempeflink. Det er litt av en jobb, og helt klart ikke noe hastverksarbeid. Skulle gjerne hatt utarbeidet en plan fra deg :)

IngunnBW sa...

Takk takk :)

Min egen hage er bygget opp etter 'veien blir til mens man går'-prinsippet, men med et klart bilde av en rød tråd. For oss hagenerder er det å skape sin egen hage et viktig poeng. For dem som har lyst på have men står på bar bakke erfaringsmessig/kunnskapsmessig er det godt å kunne overlate oppgaven til andre.

Mine bed bærer preg av at jeg MÅ ha alskens mulige planter, det er stadig nye sorter som må anskaffes og prøves. Kundenes bed ser annerledes ut, bl.a bruker jeg flere av hver sort enn jeg har i mine bed. Erfaringen med de ulike sortene jeg prøver kommer godt med.

Det er en svært givende og inspirerende prosess fra første møte med kunden til overlevering av ferdig hageplan. Som du sier Edgar, det er alle forhold man må ta i betrakting for å skreddersy en have som gjør dette så spennende, hvert eneste oppdrag byr på nye utfordringer. Og så møter man så mange koselige mennesker på sin vei som er lydhøre når man legger ut sin egen hovedinteresse :)

Lisemoren sa...

Kjempemorro. Så gøy at du deler dette med oss. Det er jammen mye å tenke på, ja.

Dette så jo bare lekkert ut. Hvem ville ikke hatt den hagen der :)

Ønsker deg god påske

Sjarmerende GJENBRUK sa...

WoW! Du er utrolig og imponerer stort med din kreativitet. Du har sett at jeg har gjesterom :) ?? Jeg har to mål uberørt hage som trenger sårt til hjelp av en som deg...
Nå skal jeg lese innlegget ditt engang til. Ha en fin kveld!
Klem fra Hanna

Sjarmerende GJENBRUK sa...

p.s. jeg ser vi bor i nærheten av hverandre! Jeg ved Vollen og du i Sætre....Herlig! Kanskje vi møtes en gang :)

Gry sa...

Tegningen er virkelig imponerende! Dette er jo en stor eiendom men jeg har inntrykk av at folk med mindre eiendommer også vil ha hjelp?

Sikkert ikke lett å legge fra seg egne preferanser men å høre på kundene. Det er sikkert mye rart....

Jeg kjenner meg litt igjen med det å ta seg tid og kikke seg rundt. Både da jeg planla hagen min og når jeg er ute og tar bilder.
Da vi skrev kontrakten på dette huset fikk jeg ikke sove om natten. Så jeg satt meg ned og laget en tegning om hvordan jeg ville ha hagen. Etter en dags befaring... Det er vel ikke noe som ligner på den tegningen her i dag. Men jeg har tatt vare på den for morro skyld.

Trines Hus og Hage sa...

Hei Ninni.
Veldig interessant lesing. Høres ut som du har en særs interessant jobb!
Jeg må få takke deg for at du skrev en hyggelig kommentar på bloggen min. Mitt besøk her inne hos deg gav meg nemlig så mye. Jeg likte kjempegodt det jeg så og leste inne hos deg, håper jeg får lov å linke deg.
Helt fantastisk var det også å oppdage Claus Darby sin blogg, og at det går hageprogrammer på tv også! Jeg får iallefall med meg de to siste, og får se resten på nettet.
Var på besøk hos Anne Just for noen år tilbake og synes det var helt utrolig, og har i tillegg sett hageseriene hennes "Haven i Hune".
Ikke bare kom jeg til en fantastisk hageblogg her hos deg, men bloggen din åpnet også for mer interessant hagerelatert stoff.Tusen takk! Jeg kommer tilbake og leser mer om roser m.m senere. Jeg er også nemlig veldig glad i roser.
Trine

ANETTESHUS.COM sa...

Hei, Ninni! Takk for hyggelig hilsen:) Wow!! Dette ser lekkert ut!! Så gøy det hadde vært å fått en proff til å hjelpe meg med planter o.l. Veldig fristende!!! Hvor mye koster det ca. få en hageplanlegger til å lage en slik skisse?!

Klem klem
Anette:)

Linda sa...

Så spennende jobb du har:) Skulle gjerne ha tatt litt utdanning innen hage... Og for en hage det ser ut til å bli den tegningen:)

Atina sa...

Hei, så glad jeg ble da jeg fant bloggen din :-) Her er det mye å hente (drømme om). Vi bygger hus og bor midlertidig, men jeg gleder meg veldig til å starte på hagen. Jeg har laget min egen plan, helt amatørmessig selvfølgelig, men jeg har en plan... Jeg setter deg opp på blogglisten min.

Ellen Walnum sa...

Tusen takk for at vi fikk et innblikk i arbeidet ditt som hageplanlegger, og ikke minst takk for masse nyttige tips og råd. Jeg som er novise på bed i hagen suger til meg slik tips og råd som du kommer med:)

Nå tenkte jeg at jeg skulle ut og se om jeg kan få en viss oversikt over hva som kommer til å poppe opp i bedene mine denne sommeren, mange av plantelappene bleket i solen i fjor, så det kan bli litt av en forundringspakke......

FO - 2 sa...

Takk for at du deler av din kunnskap med oss andre, og gode tips. :))
Supert!

Jeg er ikke så velorganisert av meg, så jeg har mye å lære... ;)

God dag videre!
Klem.

Stein sa...

Veldig spennende å se hvordan du tenker når du planlegger et hageprosjekt Ninni!
Det er alltid forfriskende å lese fagfolks beskrivelser og se hvordan dere ikke bare tenker på hvilke planter som ser fin ut der og da, men tar alle ulike hensyn med i betraktning før en hageplan legges. Jeg kommer til å følge blogginnleggene dine fremover :-D
Ha en fin dag.

Mia sa...

Förstår gott varför min hage alltid endrar skepnad, den saknar en plan! Det hade helt säkert varit måna besvikelser och pengar sparade på att få hjälp i starten. Det måste vara kul att se sina hager växa sig till, som träd och buskar för exempel, fylldiga rabatter, och en pool.. Nåja, så blev det inte här.. Du måste verkligen ha ett jobb som är kul och givande :)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan!

Så kjekt at du deler hagetips, mange som er på jakt etter det!

Klem

Atina sa...

Takk for hyggelig hilsen. Ja, jeg har en plan, men det er mye jeg kan trenge hjelp til så kanskje jeg tar kontakt med deg senere.

Anne (Moseplassen) sa...

Flott å få ett innblikk i hvordan du jobber :)
Jeg tror ikke folk har den ringeste aning om hvor mye arbeide det kan ligge i en god hageplan, spesielt ikke dersom den er spesifisert med beddplantering. Det er spennende å se hvordan folk tenker, og alltid artig å se gjennomtenkte bedd :)